Reclame


Het aantal bezoekers van culturele activiteiten en festivals in Alkmaar zit in de lift. Niet alleen bezoekers uit Alkmaar, maar vooral ook mensen van buiten de gemeente genieten van bijvoorbeeld het Stedelijk Museum Alkmaar, Filmhuis of het Midwinterfeest.

"Bij het maken van de cultuurnota Vision 2016/2020 hebben we onszelf ambities meegeven", legt wethouder Anjo van de Ven uit. "Een creatieve sterke stad, een stevige basis voor goede sterke instellingen die net als de gemeente willen investeren om cultuur naar een hoger niveau te trekken. En met resultaat! Fantastisch om te zien dat zoveel mensen uit Alkmaar, maar ook daarbuiten daar gebruik van maken. Dat is belangrijk voor onze culturele identiteit en zeker ook belangrijk voor de lokale economie."

Het Stedelijk Museum Alkmaar trok in 2016 totaal 70.000 bezoekers, 25.000 meer dan het jaar ervoor. Dit komt mede door de nieuwe vaste zaal en een geïntensiveerd programma. Met name de tentoonstelling Picasso in Holland trok veel bezoekers van buiten Alkmaar.

Ook de Karavaan trok in 2016 totaal 30.000 bezoekers, het dubbele. Voor het eerst organiseerden ze het festival vanuit de regio met het festivalhart in de binnenstad van Alkmaar.

Filmhuis Alkmaar trok met 45.000 bezoekers 15.000 meer mensen. Ze betrokken in april 2016 het nieuwe pand op Overstad. Het Midwinterfeest trok door goede mond tot mond reclame met 40.000 bezoekers in 2016 10.000 bezoekers meer.

De gemeente geeft jaarlijks 13,5 miljoen euro uit aan kunst en cultuur. Een goed cultureel klimaat zorgt, naast stijgende bezoekersaantallen, ook voor economisch rendement. Zo besteden de 436.299 mensen die jaarlijks speciaal voor culturele evenementen naar Alkmaar komen, gemiddeld 45 euro per bezoek. Dat is totaal ruim 20 miljoen euro per jaar.

De bezoekerscijfers zijn bepaald op basis van de jaarverslagen en opgaven van de organisaties.
Pin It
Bekeken: 2394x
Reclame