Heerhugowaard kampt al jaren met 5 tot 10% minder opkomst bij raadsverkiezingen dan de buren. De gemeente trekt nu liefst 160.000 euro uit om op niveau te komen, bovenop het normale budget van 129.000 euro. Dit meldt het NHD.
Eerdere pogingen om meer Heerhugowaarders naar de stembus te krijgen, bijvoorbeeld met extra stemlokalen, leverden niets op. Nu worden teams rond raadsleden gevormd of versterkt die de burger moeten bereiken. Uniek in Nederland, voor zover bekend.
De werkgroepen gaan op pad en doen dat voor het eerst op zaterdag 11 november. Samen met raadsleden zullen ze aan kinderen snoep uitdelen in Middenwaard en meteen de ouders aanspreken. Sinterklaas en Kerst staan ook op de agenda.
Met dergelijke acties raken inwoners niet alleen meer bekend met de lokale politiek, ze voelen zich ook meer gehoord. Dit moet meer betrokkenheid opleveren en uiteindelijk ook meer stemmen. De werkgroepen werken ook aan ideeën en doen al het regelwerk, om raadsleden te ontlasten, die veelal ook een gewone baan hebben.
Raadslid René Schoemaker vertelt het NHD dat het het veranderende politieke landschap niet alleen voor inwoners aftasten is, maar ook voor raadsleden. Burgerparticipatie kan variëren van de 'ideeënbus' tot gezamenlijke projecten.
Wat dat betreft wilde een meerderheid van de raad nog even geen echte ideeënbus naast de stembus te plaatsen op 21 maart 2018. Wel gaan er dus werkgroepen de straat op. Ook volgt nog een groot verkiezingsdebat in februari.