Connexxion moet snel op zoek naar duizenden nieuwe chauffeurs. Bijna de helft van de 5.000 gaat binnen tien jaar namelijk met pensioen. Dit meldt mediapartner NH Nieuws. Zonder tijdige aanvulling, komen er volgend jaar misschien al bussen stil te staan. Dat geldt dus ook voor het HAL-gebied.
Arriva, die de buslijnen 350 en 351 beheert, voorziet weinig problemen in deze regio. De vervoerder zal vooral in het zuiden krapte ervaren.
Het personeelstekort werd in 2014 al voorzien maar maatregelen om vooral jonge chauffeurs te rekruteren, zoals extra leerwerkplekken, verlaging van de minimumleeftijd en 20 miljoen euro steun voor vervoersbedrijven om tekorten tegen te gaan, bleken bij lange na niet voldoende.
Het imago van de grijze man achter het stuur heeft weinig glamour en ook het idee dat je niet veel verdient, leeft sterk onder jongeren. Met de aantrekkende arbeidsmarkt zijn er ook meer andere opties. Volgens personeelsmanager Colin Breel is het beeld onterecht: "Wij hebben echt wel wat te bieden en daarmee moeten we duidelijker naar buiten komen". Daarvoor wordt de nieuwe campagne 'The Future Connexxion' gelanceerd, waarin onder andere meer nadruk wordt gelegd op de rol van gezagsvoerder.