Reclame

Alkmaar, 24 december 2013. Gemeente Alkmaar heeft het 'Economisch Actieprogramma tot 2015' gepubliceerd. Dit is een actualisering van het 'Actieprogramma Economie & Toerisme in Alkmaar 2010-2015'. De belangrijkste verandering in het nieuwe Actieprogramma komt voor uit het aangepaste coalitieakkoord van december 2012, waarin de ondernemers meer centraal staan. Een voorbeeld van de gunstigere houding richting ondernemers is dat bedrijven op Boekelermeer voor bepaalde reclame-uitingen geen vergunning meer hoeven aan te vragen. Ander voorbeeld is de wijziging in het aanbestedingsbeleid met als doel lokale ondernemers meer kansen te geven in deze crisistijd.

Ondernemers hebben meegedacht en input geleverd voor het Actieprogramma. Wethouder Kloos is met groepen van 10 ondernemers per keer om tafel gaan zitten. Tijdens deze sessies is gesproken over hoe zij het ondernemen in Alkmaar ervaren en waar zij tegenaan lopen. Deze input is zichtbaar in de quotes in de kantlijnen. Een citaat van een ondernemer uit het Actieprogramma: "We moeten meer naar een belevingseconomie toe. Shoppen wordt een mix van een dagje uit en winkelen. Men is minder gericht op aankopen doen." Meerdere evenementen moeten deze belevenissen voeden. De gemeente neemt nu ook de regels voor evenementen onder de loep zodat het makkelijker wordt deze te organiseren om de binnenstad aantrekkelijk te houden.

Aangezien Alkmaar en de gemeenten Schermer en Graft-de Rijp fuseren per 1 januari 2015, is ervoor gekozen om die datum als einddatum voor deze visie te hanteren.

Pin It
Bekeken: 1191x
Reclame