Alkmaar, 23 oktober 2013. Inwoners van de gemeenten Alkmaar, Graft-De Rijp en Schermer kunnen vanaf 1 september dit jaar met al hun vragen rondom wonen, welzijn, zorg, financiële problemen en bijzondere bijstand terecht hij het Sociaal WegwijsPlein in het stadskantoor van gemeente Alkmaar. Bezoekers van het SWP zijn zeer positief en geven het plein gemiddeld het cijfer 8,6. Dat blijkt uit een klanttevredenheidsonderzoek dat een maand na de opening van het SWP is gehouden. Geen wachttijden, snelle verwijzing en de mogelijkheid om zonder afspraak binnen te kunnen lopen worden onder meer genoemd als redenen voor de tevredenheid. Er zijn ook verbeterpunten. Zo ervaren bezoekers te weinig privacy en vinden zij de ruimte wat klein. Daar gaat het SWP op korte termijn mee aan de slag door de beschikbare ruimte op een andere manier in te richten.
Op het SWP werken medewerkers van WWZ-wijzer, bijzondere bijstand, schuldhulpverlening en de budgetwinkel samen. Op dinsdag- en vrijdagochtend zijn er ook medewerkers van de Formulierenbrigade. Ook deze medewerkers zijn positief over de samenwerking. Vragen van klanten gaan vaak over meerdere en verschillende onderwerpen. Met de komst van het SWP speelt de gemeente zo goed mogelijk in op de vragen. Schuldhulpverlening en de Budgetwinkel hebben naast de gemeenten Alkmaar, Graft-De Rijp en Schermer ook gemeenten Heiloo en Castricum als werkgebied. Klanten uit die gemeenten zijn ook welkom op het SWP. Indien nodig worden zij doorverwezen naar de eigen gemeenten. Het Sociaal WegwijsPlein is maandag tot en met vrijdag open van 9.00 tot 12.00 uur.