Wat is het een rollercoaster van gebeurtenissen en emoties geweest die komende week eindelijk aankomt op de eindbestemming: de eerste try-out in het nieuwste poppodium van Nederland, Podium Victorie. Dat het er een week voor die try-out binnen al gelikt uitziet is eigenlijk best indrukwekkend want klaar is het nog zeker niet. Er is nog geen geluidsinstallatie in de grote zaal, de trussen hangen nog niet allemaal en de bar is nog ingepakt.
Maar wie daar doorheen kijkt ziet een imposante zaal met uitstekende zichtlijnen en een prachtig podium waar ook de grotere acts zich prima thuis zullen voelen. Maar de grote zaal is niet waar de try-out gaat plaatsvinden, daarvoor wordt de kleine zaal ingezet. Die kleine, multifunctionele zaal heeft een heel andere en eigen ambiance, maar opnieuw valt op hoe doordacht het in elkaar steekt en hoe goed de opdracht door de architect is begrepen. "We wilden in ieder geval geen zwarte doos" laat directeur Judith Warries weten tijdens de rondleiding. Missie geslaagd is het enige wat we daar op kunnen zeggen.
Het is dan ook niet vreemd dat gedurende het gesprek de glimlach geen moment van de gezichten van Judith en marketingcoördinator Frank van Roessel verdwijnt. Want zelfs nu zijn de effecten van het nieuwe Victorie al merkbaar. "Een artiest die voorheen 400 kaarten voor een optreden verkocht, heeft er nu al 800 verkocht" probeert Frank het verschil nog maar eens extra te onderstrepen.
Wie nog even het oude Victorie naast het Victorie wil zetten vindt eigenlijk geen vergelijkingsmateriaal. Het is als teenslippers vergelijken met sneakers; beiden hebben een overeenkomst qua functie maar zijn niet met elkaar te vergelijken. Wie het toch wil proberen moet zich het volgende maar eens voorstellen: De band Anthrax, een van de Big Four van thrashmetal, die met drie enorme voertuigen komt voorrijden. En vervolgens voldoende materiaal uitlaad om alleen al daarmee de volledige zaal van het oude poppodium aan de Breedstraat te kunnen vullen... juist ja.