In januari bleek dat een fietsstraat niet de oplossing was voor de Bierkade omdat de verkeersdrukte veel groter was dan geschat. Maar omdat tweerichtingsverkeer een speerpunt in het coalitieakkoord, kondigde het college een vierde verkeersonderzoek aan. Dit zorgde voor felle kritiek van de oppositie. GroenLinks stelde vragen, waarop het college deze week antwoord gaf.
De kosten van de drie onderzoeken waren al duidelijk: €75.500 excl. btw. GL wilde ook weten waarop de zorgen over bereikbaarheid gebaseerd waren. Het college stelt dat tussen 2006 en 2015 de leegstand in het oostelijk deel van de binnenstad opliep van 6% naar 16% en dat de bereikbaarheid vanuit Oudorp en Alkmaar Noord niet optimaal is. Dat geldt ook voor de Schelphoekgarage. Daarnaast blijkt uit een enquête onder de ondernemers aan de Laat-oost en Limmerhoek, dat zij de bereikbaarheid van dit gebied en de garage een "zwak punt" vinden, dat opgelost kan worden met tweerichtingsverkeer.
GroenLinks vroeg wat de concrete vraag is in het vierde onderzoek. Het college houdt het breed: een intergrale blik op verbetering van de bereikbaarheid van het oostelijk stadsdeel voor autoverkeer. Hierbij zijn wel twee focuspunten benoemd: mogelijke scheiding van het auto- en het fietsverkeer op de Bierkade / Wageweg en de gevolgen van de herontwikkeling van bedrijventerrein Oudorp tot zowel een werk- als woongebied.