Langedijk op de (inter)nationale toeristische kaart zetten, dat is de droom van Langedijkse Ruby Groen. Op 1 februari start zij haar bedrijf www.langedijkeruitje.com. In korte tijd wist Ruby het Langedijker bedrijfs- en verenigingsleven voor haar plannen te winnen om uitjes te ontwikkelen voor 'the best kept secret van Nederland', het net boven Alkmaar gelegen dorp Langedijk.
Ze vertelt: “Het idee is ontstaan doordat ik zelf ontzettend trots ben op mijn bijzondere dorp. De mooie natuur, de hartelijke gastvrije mensen en unieke plekken waarmee we onderscheidend zijn in de hele wereld. Daar wil ik iedereen van laten genieten. Dat doe ik samen met andere ondernemende Langedijkers, die met mij interessante, coole, rustgevende en inspirerende uitjes ontwikkelen. Hier weten we als geen ander hoe je uitjes moet laten ontkiemen en vermarkten. We mikken niet alleen op Nederland, maar zeker ook op de Europese, Aziatische en Amerikaanse markt. Je moet dan ook niet raar op kijken als je straks steeds vaker hoort: ‘ It’s Friday. This must be Langedijk.”
Hans Cornelisse, burgemeester van Langedijk, vindt het een veelbelovend initiatief: “Ruby inspireert niet alleen anderen voor nieuwe ideeën, maar zij versterkt daarmee ook de sociale samenhang in onze dorpsgemeenschap. Dat zien wij graag. Wij hebben er vertrouwen in dat zij velen weet te interesseren om een bezoek te brengen aan ons prachtige dorp. Wij wensen haar veel succes bij haar onderneming.”
Ook Ron Karels, directeur Museum Broekerveiling, ziet het idee wel zitten: “LangedijkerUitje heeft zeker de potentie om de toeristische positie van Langedijk verder te versterken. Daar profiteren we allemaal van. Ruby’s doortastende aanpak gaat haar zeker helpen. Ik kijk uit om samen met haar nieuwe uitjes te bedenken en uit te voeren.” (foto: aangeleverd)