Als het aan de oppositie van Heerhugowaard ligt, is over het alternatieve plan voor de spoortunnel van oud-wethouder Rob Mark het laatste woord nog niet gezegd. Vorige week besloot de gemeente dat het alternatieve plan niet haalbaar was omdat de voorgestelde rotonde tussen de Zuidtangent en de Industriestraat te dicht bij de N242 zou liggen. Wethouder Monique Smit lichtte toe dat Marks plan samen met Prorail is bekeken, maar dat het niet haalbaar bleek.
Volgens Mark zelf is ruimtegebrek voor de rotonde niet echt het grootste bezwaar, maar viel de gemeente vooral over de spoorbomen voor bestemmingsverkeer die in zijn plan nog voorkomen. Dit schrijft het NHD. Mark denkt dat de gemeente pertinent geen potentiële belemmeringen wil die spoorboekloos rijden in de weg zouden kunnen staan, ook al hebben NS, ProRail en het Rijk allang duidelijk gemaakt dat spoorboekloos rijden niet gaat gebeuren in Heerhugowaard.
Senioren Heerhugowaard-raadslid Jan van der Starre vroeg hoe de gemeente en ProRail tot het oordeel zijn gekomen dat het alternatieve plan niet haalbaar is en kreeg als antwoord de gemeente een aantal overleggen heeft gepleegd met mensen van ProRail, waarbij het erop neerkwam dat zij uit het hoofd een oordeel gaven. Van der Starre wil nu dat het plan van Rob Mark goed wordt doorgerekend en kreeg daarvoor bijval van Ad Jongenelen van Burgerbelang.