Alkmaar, 11 juli 2013. Tien jaar jong en groeiend als kool. Yuluma Internet in Alkmaar viert deze maand het tienjarig bestaan en midden in het jubileumjaar maakt het bedrijf alweer een groeiversnelling door. Aan de basis: een volledig zelfontwikkeld webwinkelpakket en content managementsysteem voor websites. Yuluma begon in 2003 net als veel webdesign startups op de zolderkamer in de ouderlijke woning. Uiteindelijk landde het bedrijf in 2011 aan het Luttik Oudorp. In de eigenhandig tot kantoorruimte omgebouwde voormalige garage werkt oprichter David Stomph inmiddels met zes ontwikkelaars aan de verdere uitbouw van zijn onderneming.
Voorlopige kroon op het werk was het succes dat Yuluma onlangs boekte bij PostNL, dat de teruglopende poststroom wil bestrijden en grip wil houden op hun aandeel in de pakketpost. PostNL ontwikkelde een tool voor webwinkelpakketten, die bestellingen eenvoudig koppelt aan een postverzending. Yuluma Internet was de eerste partij die de tool volledig mocht integreren in het eigen pakket en inmiddels aanbiedt aan de eigen klanten. Ook UPS, DSV en het om zijn elektronische kassa- en pinapparatuur vermaarde Leza in Hoorn behoren tot de vaste relaties van het Alkmaarse bedrijf.
Volgens David Stomph liggen in maatwerk de grootste uitdagingen voor de toekomst. "Wij zijn ooit gestopt met open source omdat het weliswaar fantastische functionaliteiten heeft, maar tegelijkertijd soms verbazingwekkende beperkingen of beveiliginglekken kent." Hij zoekt het in slimme oplossingen, die de ondernemer veel herhalende werkzaamheden besparen. "Het moet óf een besparing opleveren óf een inkomstenbron zijn. En omdat geen onderneming hetzelfde is, en het ene bedrijfsproces het andere niet is, heb je daarvoor bijna altijd maatwerk nodig."