Alkmaar, 6 juni 2013. Het college van burgemeester en wethouders kiest voor herinvoering van tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade. De aanpassing was ingevoerd om de Kanaalkade te ontlasten en voor Bus On Line, een snelle busverbinding naar de rand van de stad. Echter, de ontwikkeling van de centrumring op Overstad blijft achter, al is de rondleiding over het bedrijventerrein inmiddels opgeheven. Toch bleef de onvrede in de stad groeien. Nieuwe onderzoeken wijzen uit dat het busverkeer nauwelijks hoeft te leiden onder tweerichtingsverkeer, terwijl het gewone verkeer dan geen nadeel meer ondervindt. Wanneer de gemeenteraad na de zomer definitief instemt, kan de herinvoering aan het einde van de lente van 2014 plaatsvinden.
Eind 2012 was er ook onderzoek gedaan, en toen werd herinvoering nog afgewezen. Bus On Line wordt gefinancierd door de provincie. Vroegtijdige beëindiging van de overeenkomst voor tien jaar zou een terugvordering van miljoenen euro's betekenen met nog zes jaar te gaan, en aangezien Connexxion zijn uren factureert, zou tragere doorstroming nog eens extra geld gaan kosten. En er zijn nog de kosten voor de herinrichting en eventueel de aanpak van geluidsoverlast met stil asfalt. Er moet ook rekening gehouden worden met kosten voor extra geluidsisolatie van woningen. Het college hoopt op korte termijn een raming klaar te hebben. De gemeente is nog volop in gesprek met de provincie over compensatie. De provincie heeft formeel bezwaar, maar staat hier open voor open voor.
Het college vraagt een voorbereidingskrediet van 50.000 euro van de raad om plannen om te zetten in een ontwerp. De gemeenteraad behandelt het verzoek tijdens de vergadering van 3 en 4 juli aanstaande.