Reclame

Het college heeft een keuze gemaakt voor de variant spoortunnel die de kruising van het treinspoor met de Zuidtangent moet gaan vervangen. De variant die de voorkeur van het college heeft als werktitel ‘Onthaasten’/’Groen Welkom in de stad’ en moet ervoor zorgen dat men Heerhugowaard binnenrijdt via een mooie groene entree.

De spoortunnel gaat 24,6 miljoen kosten. Zelf heeft de gemeente er al 18,6 miljoen voor klaarliggen, inclusief 3,6 miljoen aan subsidie van het Rijk. Voor de laatste 6 miljoen vindt wethouder Monique Stam dat partijen als de provincie, ProRail en de NS zouden moeten meebetalen, omdat de aanleg van een tunnel ook in hun voordeel zal werken.

Het college benadrukt dat de opgave voor de Zuidtangent niet los gezien kan worden van een masterplan voor de herinrichting van de openbare ruimte in het Stationsgebied, want de Zuidtangent moet immers ook worden ingepast in die openbare ruimte.

De keuze voor deze variant is gedeeltelijk gebaseerd op een verkeerskundig onderzoek van GoudappelCoffeng, waarin staat dat een ongelijkvloerse oplossing de enige solide en toekomstvaste oplossing voor de problemen op de Zuidtangent biedt.

Met de herinrichting van het stationsgebied wil het college meteen ook de veiligheid op de kruisingen van de Industriestraat/Gildestraat met de Zuidtangent en het Stationsplein met de Stationsweg vergroten.

Pin It
Bekeken: 7219x
Reclame