Begin augustus was het college van Alkmaar er eindelijk uit: de Wageweg en de Bierkade zouden weer tweerichtingsverkeer worden en de wegen zouden een fietsstraat worden met een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur. Met name winkeliers rond de Limmerhoek ein inwoners van bijvoorbeeld Oudorp waren blij met het principebesluit omdat winkels beter bereikbaar worden en er minder hoeft te worden omgereden.
Maar net als in 2013 toen werd besloten de Kanaalkade weer tweerichtingsverkeer te maken vreest de provincie Noord-Holland dat bussen die de route gebruiken vertragingen oplopen en dat het busvervoer daardoor niet meer goed zal aansluit op de dienstregeling van bijvoorbeeld de NS.
Mogelijk knelpunt zou de Friesebrug kunnen zijn die de extra verkeersdruk niet aan zou kunnen. De provincie zclaimt extra kosten moeten maken om het busvervoer toch punctueel te houden. Die kosten worden vervolgens aan de vervoerder - Connexxion dus - doorberekend, die de kosten op zijn beurt doorberekent aan de reizigers. In 2015 bleek na diverse onderzoeken dat het opnieuw ingevoerde tweerichtingsverkeer op de Kanaalkade geen vertraging voor de bussen op te leveren.