Alkmaar/Amsterdam, 22 januari 2013. Maandag 21 januari werden door duurzaam importbedrijf en modeagentuur Goodbrandz de nationale "Storytelling Awards 2013" uitgereikt voor respectievelijk filiaalbedrijven en eenmanszaken in de retail. De prijsuitreiking vond plaats in de Modefabriek te Amsterdam. De prijzen is bestemd voor het bedrijf dat het meest succesvol is in het toelichten van de achtergrond van haar merken. Dit als onderdeel van de steeds belangrijker wordende "Customer Experience" in de fysieke winkels. Winkelbeleving en de kwaliteit van het verblijf vormen essentiële randvoorwaarden om de verkoop te stimuleren. Queens uit Alkmaar was één van de vijf uitverkorenen voor nominatie, maar wist de prijs niet in de wacht te slepen.
De herkomst van merken en producten wordt steeds belangrijker voor de consument. die zoveel mogelijk "added values" hebben, genieten de voorkeur. Daarbij spelen de onbeperkte informatiebronnen die de consument heden ten dage ter beschikking heeft een grote rol. Een eerlijk en authentiek verhaal is dan ook van essentieel belang. Daarnaast wordt persoonlijke aandacht en betrouwbaarheid een belangrijkere motivatie in de aankoopbeslissing. Een belangrijk onderdeel van de beoordeling van de mystery shoppers was daarbij het proactief toelichten van de achtergrond van de merken en het inschatten van de betrouwbaarheid van het verhaal dat de verkoper vertelt.
De Hippe Engel te Schipluiden en Studio Blique te Terneuzen werden uitgeroepen tot winnaar van de "Storytelling Award 2013" voor respectievelijk eenmanszaken en filialen groter dan 500 m2, waar personeel tevens het uithangbord is van de winkel. De Storytelling Award is geïnitieerd door Goodbrandz en is onderdeel van de Dutch Retail Experience Awards; de jaarlijkse verkiezingen van de meest vernieuwende winkels op het gebied van winkelbeleving. Goodbrandz werkte samen met Shopcontrol.nl om ruim 200 winkels te onderzoken en hieruit 5 genomineerden te selecteren. De winkels zijn door verschillende mystery shoppers bezocht en beoordeeld. Criteria die hierin bepalend waren, zijn de aanwezigheid van visuele communicatie, klantcontact en het proactief benoemen van "the story behind the brand" in het adviesgesprek.
Bekeken: 1127x