Reclame

Op 2 juli 2015 is de Horecanota vastgesteld. Sindsdien zijn er ervaringen opgedaan met de speerpunten vanuit deze nota, waaronder de vrije sluitingstijden. Afgelopen jaar zijn de effecten van de nota gemonitord en tussentijds geëvalueerd en vindt de gemeente het tijd om de balans na het eerste jaar op te maken.

Dit wordt gedaan door nogmaals onderzoek te doen naar de ervaringen van bewoners en horecaondernemers door middel van een enquête. In deze enquête moet naar voren komen wat de positieve en negatieve effecten zijn van het instellen van vrije sluitingstijden. Een positieve beleving van de stad is een belangrijke voorwaarde om de economie te stimuleren en meer bezoekers naar Alkmaar te halen, en de horecasector is een belangrijke schakel die zorgt voor de aantrekkelijkheid, vitaliteit en de leefbaarheid van de stad, aldus de gemeente.

In de afgelopen periode hebben horeca-ondernemers gebruik gemaakt van de vrije sluitingstijden. ZIj zeggen dat er volgens hen meer bezoekers naar Alkmaar komen. De gemeente neemt wel maatregelen om de eventuele overlast zoveel mogelijk te beperken. Zo worden op de ochtenden na de weekendnachten meer straten geveegd en opgeruimd, blijven de toezichthouders in de weekendnachten tot 6.00 uur in de ochtend aanwezig en wordt strenger gecontroleerd of de horeca-ondernemers de deuren sluiten als er binnen muziek wordt gespeeld. Ook wordt op dit moment nagegaan op welke wijze er grenzen kunnen worden gesteld aan de luide bastonen in die muziek.

De enquête wordt in opdracht van de gemeente Alkmaar uitgevoerd door marketingbureau Linkin Business en kan worden ingevuld via www.alkmaar.nl. Wie niet in de gelegenheid is om de enquête digitaal in te vullen kan ook een papieren enquête ophalen op het stadhuis of op het stadskantoor. Voor hulp bij het invullen of bij vragen kan contact worden opgenomen met Linkin Business via 072-750 29 12 of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Pin It
Bekeken: 4553x
Reclame