Alkmaar, 22 mei 2012. De AlkmaarPas zal het vijfjarig bestaan in 2013 nog kunnen vieren, maar daarna wordt het voortbestaan een stuk onzekerder. Lokaal wordt flink bezuinigd en ondanks het nieuwe accoord op de rijksbegroting is nog niet duidelijk wat de financiele gevolgen voor Alkmaar zullen zijn. Maar wat wel duidelijk is, is dat er steeds meer gebruik gemaakt wordt van de gesubsidieerde kortingen die de AlkmaarPas biedt en dat de kosten dus meestijgen. De AlkmaarPas werd in 2008 vooral in het leven geroepen om de Alkmaarse minima te ondersteunen en bijvoorbeeld kinderen de kans te geven met korting lid te worden van een club of vereniging.
Nu blijkt echter dat het bereik onder die doelgroep 38 procent is, iets meer dan de helft van het bereik van 70 procent waar naar gestreefd werd. Die cijfers, versterkt met het gegeven dat een fors aantal aangesloten winkels zich op een veel hoger segment klanten richt roept vraagtekens op over de effectiviteit. Toch groeit ieder jaar het aantal gebruikers van de AlkmaarPas met vijf procent terwijl de gemeente er juist 20.000 euro op wil bezuinigen.