Sinds de nieuwe dienstregeling krijgt Rover vooral veel beklag over het traject Alkmaar-Haarlem. De lijn voert in januari de top 10 aan wat betreft klachten over volle treinen. Treinen die ook nog eens korter zijn. Treinen in de driehoek Alkmaar-Amsterdam-Haarlem bezetten de helft van de top 10. De reizigersorganisatie wil dat de NS snel actie onderneemt.
De intercity Alkmaar-Haarlem rijdt sinds december alleen nog in de spits en stopt niet in Heiloo, Castricum en Uitgeest. Veel reizigers klagen over bomvolle sprinters, gemiste aansluitingen en er zijn honderden meldingen over ingekorte sprinters.
“Bij Beverwijk zit de trein vaak al vol. Zou fijn zijn als we de dubbeldekker weer terug kregen. Daar kon iedereen al niet eens in zitten, laat staan in een sprinter”, meldt een reiziger aan Rover. “De conductrice benoemde nota bene dat zij probeert te vermijden op dit traject te werken. Kun je nagaan hoe je je als reiziger voelt die vijf keer per week heen en weer reist”, stelt een melder.
NS wil in 2017 de spits-intercity weer in Heiloo en Castricum te laten stoppen, maar Rover wil snellere maatregelen. Er zijn snel langere sprinters nodig. Daarnaast wil Rover dat NS onderzoekt of spits-intercity's toch kunnen stoppen in Uitgeest, Heiloo en Castricum.
Rover bekeek meldingen van een maand na ingang van de nieuwe diensten. In deze eerste maand kwamen al ruim 3000 klachten binnen, vooral Noord-Hollanders.
Een deel van de top 10 van volle trajecten:
1] sprinter Haarlem - Uitgeest
2] sprinter Uitgeest - Haarlem
3] intercity Haarlem - Amsterdam Sloterdijk - (A'dam CS)
4] Intercity Haarlem - Leiden CS
6] sprinter Hoorn - Alkmaar
7] intercity (A'dam Sloterdijk) - Zaandam - Alkmaar