Reclame


De zon schijnt, wat gaan we doen? We gaan naar het strand! Dat is zo mooi aan Alkmaar. Drie kwartier met de trein en je staat op de Amsterdamse Dam. Tien minuten in de auto en je loopt op het strand. Dat wil zeggen, als niet op het zelfde moment 7000 andere autobezitters op dat zelfde idee gekomen zijn. Vroeger kwam dat niet voor. Toen was de auto nog iets voor mensen met geld. Maar sinds Joop den Uyl de auto tot het paard van de arbeidersklasse heeft gemaakt rijden we bij mooi weer gezellig met z’n allen vanaf de Batavier de strandfile in richting Bergen aan Zee. Valt daar nu niets op te verzinnen?

Nou en of! Sterker, er is al eens iets op verzonnen. Tot 1955 reed er het hele jaar door een stoomtreintje van Alkmaar via station Bergen Binnen naar Bergen aan Zee. De Bello. Oudere mensen uit  Alkmaar en Bergen kunnen mooie verhalen vertellen over de tijd dat een dagje strand begon met een feestelijk ritje in de Bello trein. En wie vandaag ‘Bello Alkmaar/ Bergen aan Zee’ intikt op Google of Youtube vindt daar nog steeds schitterende beelden van een romantisch treintje dat fileloos haar spoor trekt door het prachtig Noord-Hollands duinlandschap. ‘Jammer dat zo’n treintje tegenwoordig niet meer kan’, hoor je iemand tijdens een van de filmpjes verzuchten. Maar hoezo zou zo’n treintje tegenwoordig niet meer kunnen? Betekent vooruitgang dat we in 2011 minder kunnen dan in 1925?

Wat een toeristenstroom zou  op gang worden gebracht als  morgen vanaf Amsterdam weer een stoomtreinkaartje Alkmaar/Bergen aan Zee kan worden gekocht. Zandvoort, dat zich in haar natte dromen ook wel Amsterdam-Beach noemt- kan haar (strand)tent wel sluiten! Kom op dus, ondernemers uit Alkmaar, waar wachten jullie op? Maak in plaats van dat eeuwige gesomber over het slechte weer, het eenrichtingsverkeer op de Kanaalkade en de parkeertarieven met vereende krachten een ondernemingsplan voor de Amsterdam-Alkmaar aan Zee express!  Voor je het weet rijden we samen in de goede oude Bello  back to the  future . Staat Alkmaar weer lekker op de rails.

Gert-Jan Leerink

Pin It
Bekeken: 2042x
Reclame