Alkmaar, 09 oktober 2014. In Alkmaar wordt veel gefietst: ongeveer 42% van alle ritten. Dit is duidelijk meer dan in vergelijkbare steden. Het gebruik van de fiets neemt verder toe, ook door E-bike en recreatief fietsen. Vandaar de nieuwe kadernota ‘fietsplan’ met als belangrijkste pijlers veiligheid en aantrekkingskracht. De pijler veiligheid, ook landelijk ingegeven, moet resulteren in een daling van het aantal verkeersslachtoffers, ondanks de verdere toename van het fietsgebruik.
Alkmaar gaat meer aandacht richten op eenzijdige ongevallen (zonder andere betrokkenen), ouderen op de fiets en het scheiden van de fiets en de auto. De pijler aantrekkingskracht is belangrijk om de fiets te (gaan) gebruiken. De nadruk ligt op gemakkelijk gebruik, prettige stallingen en goede, veilige routes. Het wegdek op fietspaden- en stroken hebben asfalt als uitgangspunt.
Wethouder Verkeer, Jan Nagengast (CDA): ‘Het fietsverkeer is essentieel om Alkmaar bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Met het fietsplan proberen we fietsen in Alkmaar nog veiliger en aantrekkelijker te maken. Tevens hoe meer mensen op de fiets stappen, hoe beter dat is voor het milieu.’
Het plan is opgesteld in samenwerking met een expertgroep, bestaande uit de Fietsersbond, het Gilde en de politie. In een workshop konden zij aangeven wat er op hoofdlijnen belangrijk is. Dit is vertaald naar vijf hoofdthema’s, te weten Netwerk & Routes, Veiligheid, Gebruikscomfort, Fietsparkeren en Promotie & Educatie. Elk thema is onderverdeeld in speerpunten, die beleidsprioriteiten weergegeven. Het plan speelt in op nieuwe ontwikkelingen, zoals de e-bike, de racefiets en de fiets met het karretje.
Wanneer de gemeenteraad instemt, zal de nieuwe raad na 1 januari 2015 het fietsplan verder uitwerken in concrete maatregelen en de daarbij horende financiering. Om daartoe te komen zullen eerst bewoners, bedrijven en organisaties de mogelijkheid hebben ideeën, suggesties etc. aan te dragen. Een expertgroep zal de suggesties beoordelen en prioriteren.