Terwijl de aanleg van de spooronderdoorgang voor de Zuidtangent in Heerhugowaard in volle gang is, worden in Alkmaar plannen gemaakt om ook de Helderseweg onder het spoor te leggen. De gemeente startte een participatieproces en geeft nu een terugblik op de twee bijeenkomsten, waarbij wordt ingegaan op aandachtspunten als veiligheid en bereikbaarheid. Veel buurtbewoners maken zich zorgen.
De kruising van het spoor en de Helderseweg zorgt al voor verkeersopstoppingen en die zullen met alle nieuwbouw die staat gepland flink toenemen. Ook op het spoor zal het drukker worden. Al jaren wordt gesproken over een onderdoorgang en nu wordt die toch echt noodzakelijk geacht, ondanks de beoogde kosten van zeker 48 miljoen euro. Gemeente Alkmaar onderzoekt met ProRail en ingenieursbureau Sweco de haalbaarheid en maakten een basisontwerp om 'op te kunnen schieten'.
Naast besprekingen met allerlei belanghebbende partijen zijn twee participatieavonden gehouden in het Torenburggebouw aan de Kruseman van Eltenweg, waar bij elkaar zo'n 110 belangstellenden op af kwamen. Hierover zijn verslagen gemaakt, en een eindverslag waarin wordt ingegaan op een veertiental besproken onderwerpen. (tekst gaat verder onder de foto)
"We vinden het belangrijk dat belanghebbenden, bewoners, weggebruikers, ondernemers en belangenorganisaties worden betrokken bij het ontwerpen van de spooronderdoorgang en hoe de openbare ruimte eruit komt te zien", aldus de gemeente. "Daarom informeren we over de plannen en organiseren we momenten om in gesprek te gaan."
Die 'betrokkenheid bij het ontwerpproces' werd zeker niet door alle aanwezigen ervaren. "Van inspraak of participatie was weinig sprake", laat een bewoonster van de Spoorbuurt weten aan Streekstad Centraal. De Stationsweg wordt autoluw en de aansluiting op de Helderseweg verdwijnt, terwijl er honderden woningen worden bijgebouwd. In de Spoorbuurt heersen vooral grote zorgen over verkeersdrukte en daar kwamen dan ook het nodige beklag over.
"Op de vraag of er ook iets gedaan zou worden met onze klachten was het
antwoord steevast dat het een landelijk plan was, waar niets verkeerstechnisch meer aan kon veranderen", aldus de bezorgde bewoonster. Er kon wellicht nog wat gedaan worden met de richting van eenrichtingsverkeer in de Spoorbuurt. "Iedereen die hier woont weet dat je de gemiddelde bocht hier niet in de verkeerde richting kunt maken zonder langs een huis te schampen." (tekst gaat verder onder de foto)
Aan de andere kant van het station maken bewoners zich eveneens zorgen. Daar zullen ook honderden woningen worden gebouwd en bovendien verhuizen het busstation en de taxi- en afzetplekken naar de noordzijde. De gemeente zegde toe dat er onderzoek wordt gedaan naar oplossingen.
En dan de onderdoorgang zelf. Vooral voor het aangrenzende Cascade-woongebouw zijn er zorgen over te hard rijden en overlast van geluid en uitlaatgassen. De gemeente verzekert dat inrichting snelheidsmatigend wordt en dat de normen voor geluid en luchtkwaliteit in acht worden genomen. Een concreet resultaat van de bijeenkomsten is dat de stoep in de onderdoorgang verbreed wordt van 1,2 naar 1,7 meter. Omwonenden vonden deze te smal, al was het maar voor het gevoel van veiligheid.
Verder werd gevraagd om de terugkeer van de voetgangerstunnel onder het station en een voetgangersbrug naast de Victoriebrug over het kanaal. Die brug komt er niet, er wordt ruimte gecreëerd op de Victoriebrug. De tunnel onder het station gaat misschien wel weer open. (tekst gaat verder onder het ontwerp)
Groen was een vooraanstaand thema, aangezien er hier veel ruimte voor ontstaat. "Er zijn veel wensen voor groen met seizoensbloeiers en kruidenrijk gras", aldus de gemeente. "Deze wensen worden meegenomen naar de volgende fase, waarin het ontwerp verder wordt uitgewerkt. Er wordt in ieder geval een open groenstructuur gecreëerd voor voldoende zicht en (verkeers)veiligheid. Dat houdt in dat bomen of bosschages laag blijven waar het moet."
Het vervolg van het participatieproces bestaat gespreksmomenten in de buurten en met de bewoners van het Cascade-gebouw direct aan de Helderseweg.
Als alles meezit is het hele project in 2030 of 2031 gereed. Meer op alkmaar.nl.