Campagnes met oog voor de jongeren in de omgeving. Jerrol Lashley zet zich er al heel lang voor in. Eerst voor verschillende stichtingen, maar nu met Bewust Jongerenwerk. Dat doet hij met een duidelijk doel: jongeren helpen en bewust maken. De meest recente campagne gaat over de gevaren van vuurwerk en groepsdruk die daarbij kan komen kijken. "Door campagnes vanuit de jongeren te doen merk ik dat het echt nut heeft."
"Ik werk ondertussen al meer dan 20 jaar als jongerenwerker", begint Jerrol. "Mijn ouders werkten allebei in het onderwijs dus ik denk dat het 'stukje helpen van anderen' daardoor in mijn genen is gaan zitten. Daarnaast haal ik ook echt voldoening uit dit werk. Het doet me erg goed om te zien dat jongeren mij weten te vinden en de dingen die ik doe ook helpen."
Jerrol zet zich niet alleen in Nederland in voor hulp voor jongeren, maar spreekt ook in het buitenland met jongerenwerkers. "Op die manier probeer ik mijn expertise te delen zodat zo veel mogelijk jongeren goede hulp kunnen krijgen", legt hij uit.
Zijn manier van jongeren bereiken is anders dan die van volwassenen. "Door mijn werk heb ik veel connecties met jongeren, maar als je ze bijvoorbeeld vraagt om een TikTok te maken voor de gemeente en ze daarin geen vrijheid geeft dan is de kans klein dat die video ook echt veel jongeren bereikt", vertelt Jerrol aan Streekstad Centraal. Volgens hem is het belangrijk dat de campagnes die opgezet worden vanuit de jongeren zelf komen, en niet vanuit regeltjes van de gemeente. "Je moet hun wereld instappen." (tekst gaat door onder de foto)
Jerrol doet dat door jongeren actief te betrekken. De campagnes die hij samen met de jongeren en gemeente maakt zijn vanuit de jongeren zelf bedacht. En dat levert goede reacties op. "Ik heb nu al van meerdere jongeren gehoord dat ze een zelfde soort situatie hebben meegemaakt als die in de video. Ze hebben dan ook verwezen naar de video door iets te zeggen als 'je gaat me nu niet zo neerzetten als in de video van Bewust Jongerenwerk hé!'. Dat de campagne daar voor zorgt doet me zo ontzettend goed", vertelt Jerrol stralend.
Ook landelijk zorgt de vuurwerkcampagne voor goede reacties. "Daar ben ik erg trots op en ik hoop ook dat zo veel mogelijk mensen de vuurwerkcampagne gaan bekijken. Ondertussen heeft de campagne al meer dan 300 duizend accounts weten te bereiken op Instagram." Ook jongerenwerkers uit andere gemeentes willen het delen. En dat is juist het doel. "Ik hoop dat jongeren onderling elkaar aanspreken, maar ook dat ouders tegen hun kinderen meer zeggen dan alleen 'pas op', maar ook 'bij twijfel niet doen' en 'laat je niet onder druk zetten'. Dan denk ik echt dat het voor bewustzijn zorgt."
"Dat er bij het afsteken van vuurwerk veel gevaren komen kijken is duidelijk, maar het element groepsdruk is nog niet zo bekend", legt Jerrol uit. Daar moet volgens hem verandering in komen mede door de campagne. "In de video zie je goed wat voor situatie zich kan voordoen, en we moeten er voor zorgen dat dat niet meer, of in ieder geval minder, voorkomt."
Ook komend jaar blijft Jerrol zich inzetten voor jongeren. "Ik ben bezig met meerdere campagnes, en ook online ben ik bezig met het opzetten van een soort community voor jongeren zodat jongeren ook online met elkaar in contact komen."