Het is weer tijd voor de APK en ieder jaar (of iedere paar jaar voor nieuwe auto’s) brengen we onze wagen trouw naar een vakgarage voor een broodnodige onderhoudsbeurt en de periodieke keuring. Naderhand kunnen we er weer even tegenaan, zonder dat we er eigenlijk bij stil hebben gestaan wat de monteur allemaal heeft nagekeken. We weten natuurlijk wel welke dingen zijn hersteld, maar niet wat er nog meer is gecontroleerd. In dit artikel geven we daar antwoord op.
APK keuringseisen
In totaal zijn er drie hoofdcategorieën, waarbinnen alle punten die worden gekeurd vallen. Het gaat om de invloed van de auto op het milieu (regels die regelmatig worden bijgesteld), de veiligheid van de wagen in het verkeer (in, om en onder de auto) en tenslotte de administratieve aspecten (kilometerstand, identificatienummer, etc). Met name de milieu- en veiligheidspunten zijn erg interessant, waar we hieronder dus ook verder op ingaan.
Milieu- en veiligheidspunten
Als je kiest voor een vakgarage voor een APK Alkmaar, dan weet je zeker dat alle belangrijke punten aan bod komen als je deze combineert met een grote beurt. Omdat het er te veel zijn om op te sommen, hebben we de belangrijkste eruit gepikt.
De verlichting is een onderdeel dat regelmatig extra aandacht nodig heeft, zoals het vervangen van een lampje. Een niet werkend knipperlicht of een defecte remlamp is gelukkig makkelijk te herstellen, maar kan wel voor veel gevaarlijke situaties zorgen als er niet naar wordt gekeken. Dit geldt ook voor overige kleine dingen, zoals de werking van ruitenwisser, gordels, claxon, airbags en de reflectoren.
Natuurlijk zijn dit zelfs voor leken dingen die makkelijk te begrijpen zijn, maar bij een grote beurt wordt er natuurlijk ook gelet op veel technische aspecten. Denk aan het controleren op slijtage, en het inschatten of een onderdeel al toe is aan vervanging of enkel in de gaten moet worden gehouden. Dit geldt voor zaken als de brandstofslangen en bevestiging ervan, de V-riemen, de stuurbekrachtigingsolie, de remvloeistof, eventuele lekkage van de motor, de bandenspanning, de speling van de fusee- en stuurkogels, veren, schokdempers en meer. Zoals je wel begrijpt is deze lijst dus nog een stuk langer. Allemaal dingen waar je dus echt ervaring en kennis voor nodig hebt.
Sommige zaken kunnen enkel worden gecontroleerd als de auto op de brug staat en de onderkant van de auto kan worden geïnspecteerd. Hierbij kun je denken aan een oliefilter die aan vervanging toe is, het controleren van de bougies en tal van andere punten. Vakgarages hebben ook speciale apparatuur voor het uitlezen van verschillende soorten merken, waarbij eventuele foutcodes kunnen worden opgespoord.
APK met kleine of grote beurt?
Om er zeker van te zijn dat je auto door de APK controle komt, kun je deze het beste combineren met een onderhoudsbeurt. Maar wat is het verschil tussen een kleine en een grote beurt? Hoewel je dit het beste aan de monteur kunt vragen, komt het vooral neer op het aantal punten waarop wordt gecontroleerd. Bij een kleine jaarbeurt zijn er veel minder punten, met name die onder de auto plaatsvinden. De grote beurt is dus een stuk uitgebreider en zorgt er ook voor dat je veel veiliger kunt deelnemen aan het verkeer.