"Het is een nacht die je alleen nog maar in films ziet", schalt het uit de beatbox. Uit tientallen kelen wordt volop meegezongen met de 30 jaar oude hit van Guus Meeuwis. En niet alleen de wat oudere raadsleden van Alkmaar kennen de tekst. Generatie Z voert zaterdagnacht de boventoon in de eerste nachttrein van Amsterdam naar Alkmaar.
Het is vijf voor drie 's nachts. Buiten is het twee graden, door het Noord-Hollandse landschap tussen Uitgeest en Castricum rijdt de sprinter van de Nederlandse Spoorwegen richting Alkmaar. Twintig minuten eerder is iedereen ingestapt over een rode loper op perron 10a van Amsterdam Centraal. Wethouder Christiaan Peetoom is van de partij, samen met de productmanager en public affairs officer van de Nederlandse Spoorwegen. Zelfs een handvol raadsleden hebben zich gemeld om de feestelijke eerste rit mee te maken. (tekst loopt door onder de foto)
Maar de gangmaker is de Alkmaarse nachtburgemeester Robert-Jan Wille, die de beatbox heeft meegenomen en een flinke club feestgangers. Tijdens de 27 minuten lange rit maakt de intercity geen enkele tussenstop. De nachtbrakers wachten daarom niet al te lang om het feestje op gang te brengen. (tekst loopt door onder de foto)
De raadsleden hebben eerst een comfortabel plekje opgezocht in de eerste klas aan het einde van de trein. Daar vermaken ze zich met de zelf meegebrachte fles rosé en de sterke verhalen over een vroegere nachtelijke bijverdienste van VVD-fractievoorzitter John van der Rhee.
Ook voormalig nachtportier Willem Peeters krijgt de lachers op zijn hand met enkele anekdotes over de gasten in zijn Amsterdamse hotel. Beleefd valt de conversatie even stil als wethouder Peetoom over de intercom zijn blijdschap mag delen met alle passagiers over de nieuwe nachtverbinding met de hoofdstad. (tekst loopt door onder de foto)
Voor de sociale veiligheid wordt een treinstel ingezet waarbij je van voor tot achter door de trein kunt kijken. Ter hoogte van Zaandam zien de raadsleden daardoor dat ze het feestje missen dat twee wagons verderop wordt gevierd. Dat laten ze niet gebeuren. En zo maken zij ter hoogte van Uitgeest al deel uit van de polonaise die wordt ingezet op een van de meezingers. En nee, dat was niet op de tonen van Kedeng-kedeng, die andere hit van Guus Meeuwis.
De nachttrein rijdt de komende twee jaar als proef op vrijdag- en zaterdagnacht. De gemeente Alkmaar betaalt daarvoor maximaal 65.000 euro. Dat bedrag kan lager worden als de reizigersaantallen boven verwachting uitvallen. Als gemeenten tussen Amsterdam en Alkmaar willen dat de trein daar ook stopt, moeten zij ook de portemonnee trekken. (tekst loopt door onder de foto)
"Hoe langer de trein erover doet, des te langer wij materieel en personeel moeten inzetten", legt NS-productmanager René van Poelgeest uit. Voor een stop op de Zaanlijn ziet hij geen markt: "Daar is al een goed netwerk van nachtbussen met Amsterdam." Maar voor een stop in Uitgeest of Castricum kunnen die gemeenten zich melden. (tekst loopt door onder de foto)
Aan boord wordt geen traan gelaten dat er nog geen tussenstops zijn. Het feestje moet in sneltreinvaart gevierd worden. Met één minuut vertraging rijdt de nachttrein station Alkmaar binnen, waar toezichthouders en rangeerpersoneel het welkomstcomité vormen. (tekst loopt door onder de foto)
De sfeer blijft uitstekend. Hier ook de ceremoniële paaltjes en koorden, maar zonder de rode loper. Zes minuten staat de nachttrein stil in Alkmaar, voordat die weer terugkeert naar Amsterdam. De twee conducteurs krijgen voor de terugrit gezelschap van ongeveer tien passagiers. Zij zullen het onderweg moeten doen zonder nachtburgemeester met zijn beatbox, want die neemt iedereen mee naar boven.
Voor het gezelschap dat zojuist is gearriveerd staat champagne en een DJ klaar in de stationstraverse. Een foodtruck bakt gratis hamburgers, en het feestje gaat hier door. Er melden zich gelukkig geen boze buurtbewoners om naar de evenementenvergunning te vragen. (tekst loopt door onder de foto)
Wie de aansluitende nachtbus van Connexxion wil halen naar Heerhugowaard, moet dat overslaan. Er resteren na aankomst van de nachttrein twee minuten voordat die vertrekt. Het uitgaanspubliek met een bed in Langedijk of de Noordkop krijgt meer tijd: dat heeft een ruime drie kwartier om in de laatste nachtbus naar Den Oever te stappen.
Het is kwart voor vier als twee toezichthouders vanuit de stationstraverse naar het busstation rennen. Ze worden geacht voor de veiligheid mee te rijden op de nachtbus naar Den Oever, maar door het gezellige feestje in de traverse leken ze hun werk vergeten. (tekst loopt door onder de foto)
Tot hun schrik zien ze dat de buschauffeur desnoods zonder hen volgens dienstregeling aan zijn route wil beginnen. Met wilde armgebaren op de roltrap willen ze hem 100 meter verderop duidelijk maken dat ze toch nog mee willen. Die stopt dan toch nog maar even om ze in te laten stappen. De chauffeur krijgt het laatste broodje hamburger om het goed te maken. Die blijft onverstoorbaar en houdt zijn handen tot Den Oever liever aan het stuur.