Het klinkt mooi, een langgerekt park langs het kanaal in Alkmaar, maar wie de stad een beetje kent zal wellicht denken: "Maar er is toch nauwelijks plek voor groen?" Ja, dat klopt. Toch wordt er al lang gewerkt aan een plan met de naam 'Kanaalpark'. Om er in ieder geval voor te zorgen dat wat mooier en groener kán, ook echt mooier en groener wordt.
Ook door een aantal Alkmaarse partijen worden vraagtekens gezet bij de naam van het 'Ontwikkelkader Kanaalpark', waar het college aan werkt. In de omgeving Viaanse Molen en ter hoogte van Overdie en Oudorp lijken er mogelijkheden voor het nodige groen te zijn, daartussen is dat een groot vraagteken.
"Ik kan de werkelijkheid niet veranderen", gaf ook wethouder Anjo Van de Ven tijdens de commissievergadering toe toen het over de zeer beperkte opties voor meer groen op het 'middenstuk' ging. "Dit is een eerste ontwikkelkader. Je moet vastleggen hoeveel hectare en vierkante meters je wilt reserveren voor groen en voor ontspanning. Doe je dat niet, dan gaat waarschijnlijk groen onderwerp van discussie zijn en dan gaat het groen het verliezen, dat hebben we gezien in het verleden", licht ze toe. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
GroenLinks en de PvdA hebben als ideaalplaatje een groene boulevard op de Kanaalkade, maar voorlopig is er volgens Roy Seignette van GL/PvdA toch ook al meer mogelijk dan in het ontwikkelkader staat. Willem Peters (VVD) en Jan Hoekzema (OPA) betwijfelen dit. De Kanaalkade is druk, belangrijk voor het openbaar vervoer en er liggen allemaal kabels en leidingen in de grond. Seignette denkt dat er evengoed, zeker met een 30 km/u zone, meer ruimte is voor groen. En dat met die kabels is ook op te lossen, als je maar bereid bent om te investeren.
Willem Peters denkt dat de kosten de klauwen uit lopen als je veel moeite gaat doen voor meer groen op de Kanaalkade. Hij zette al zijn vraagtekens met het idee van aflopende ecologische oevers langs de Helderseweg. "Het is lastig duur, en hoe zit het met de scheepvaart?" Hij doelde daarbij op de golfslag.
De Kanaalkade verbreden tussen de voetgangersbrug en haventje is een optie. Geen cruiseschepen maar een smalle, groene boulevard. Blijkbaar wil het college van B&W dat niet, of is daar niet aan gedacht. Overigens lopen er nog onderzoeken naar vaarroutes en wat te doen met de Karpertongarage, die invloed kunnen hebben op het groenplan. (tekst gaat verder onder de afbeelding)
Seignette miste ook nog wat kaders in het ontwikkelkader. "Veel moet nog uitgezocht worden. Ik heb nog nooit zo vaak woorden als 'mogelijk', 'zou kunnen' en 'wens' in een beleidskader gezien." Hij stelde dat er voor de zestien deelgebieden, er pas van drie à vier een duidelijke aanpak is en een tijdspad. Ook het kostenplaatje ziet hij graag duidelijker.
Vanaf 2027 staat jaarlijks 1,6 miljoen euro geraamd voor de realisatie van het 'Kanaalpark', tot die tijd de helft. Jelle Witterbrood (FVD) vroeg of dat echt wel genoeg gaat zijn. Volgens wethouder Van de Ven wel. "Daarnaast zijn er mogelijkheden om bij private partijen en ontwikkelaars een bijdrage te vragen aan het groen. Voor de eerste tien jaar kunnen we hier heel wat mee doen."