Reclame

De aankondiging van de staking op het spoor heeft zijn doel niet gemist. Nagenoeg iedereen was er goed van op de hoogte: woensdagmorgen reden er geen treinen in Alkmaar en omgeving. Op de stations was het dan ook rustig, de reizigers die er wel waren reageerden gelaten: "Ik reis toch altijd al ná negen uur."

De spoorbomen in Heerhugowaard, Alkmaar, Heiloo en Castricum bleven de hele ochtendspits lang recht omhoog staan. Geen rode lichten, geen treinen: voor wie langs het spoor woont is het toch een vreemde gewaarwording. Maar verrassend, nee, dat was het dus niet. "De treinen rijden niet hè. Ik weet het."

De staking werd vorige week aangekondigd en is onderdeel van acties van ProRail, om een beter loon af te dwingen. (tekst gaat door onder de foto)

Een spoorwegovergang met nabijgelegen gebouwen, waaronder een hoge rode kantoorstructuur met de woorden "ATHORA" en "HERO.EU" erop. Het zenuwcentrum van het spoor in en om Alkmaar - maar woensdagmorgen even niet. (foto: Streekstad Centraal)


De medewerkers van ProRail hebben normaal de taak om het treinverkeer in goede banen te leiden. Als ProRail staakt heeft dat dus behoorlijke impact. NS kan dan domweg geen treinen laten rijden. Bij een NS-staking zou dat anders zijn, als een deel van het personeel niet mee staakt, kunnen die medewerkers wel een enkele trein laten rijden. Dat is nu dus niet aan de orde.

Op de stations is het woensdagmorgen rustig. De bussen rijden wel, dus daar is het bekende piepje van de OV-chipkaarten nog wel te horen. En een enkeling heeft op het station afgesproken. "Ik ben van Den Helder naar Alkmaar gebracht", legt een reiziger uit. "Hier pikt een collega me zo op. Ach, we komen er wel." (tekst gaat door onder de foto)

Toegangspoortjes bij een treinstation met een trein op de achtergrond. Bij de toegangspoortjes blijft het stil. Inchecken heeft geen enkele zin. (foto: Streekstad Centraal)


In Alkmaar is er wel een verschil merkbaar tussen Alkmaar Noord en het hoofdstation. Bij dat laatste station stoppen veel meer bussen en dat zorgt toch voor de nodige drukte, al is het zeker niet even druk als anders. Tegen negenen begint het alsnog vol te lopen. "Rijdt er al wat? Nee? Nou dan wachten we wel even."

Die gelatenheid was er overal. Wie kon thuiswerken, had daarvoor gekozen. Wie een afspraak kon verzetten, had dat allang gedaan. Zo bleef de impact van de staking beperkt. Sinds de coronalockdowns hebben we allemaal wel geleerd flexibel met situaties als deze om te gaan, merkt een reiziger op. (tekst gaat door onder de foto)

Fietsenstalling met veel geparkeerde fietsen naast een gebouw op een bewolkte dag. Ook al rijdt er geen enkele trein, toch staat de stoep bij Alkmaar Noord vol fietsen. (foto: Streekstad Centraal)


Op het stationsplein verzamelt rond 9:00 een groepje jongeren. Ze krijgen geprinte treinkaartjes in hun handen gedrukt. "Wij gaan naar Amsterdam. naar het Rembrandthuis", krijgt Streekstad Centraal te horen. Zit daar dan toch een verhaal, van een schooluitstapje dat bijna in het water viel? "Nee hoor. We gebruiken jongerenkorting, we moeten na 9:00 reizen. We willen de trein van kwart voor tien halen, nou, die gaat wel."

Dat kenmerkt de situatie op de stations. Reizigers zijn goed voorbereid. De staking brengt de treinreizigers duidelijk niet van hun stuk. ProRail heeft het werk na 9:00 uur weer opgepakt en dat betekent dat de treinen in de regio weer gewoon zo rijden als de bedoeling is. In de avondspits wordt niet gestaakt.

Een leeg treinstation met twee perrons en bovenleidingen, omgeven door bomen en gebouwen op een bewolkte dag. Het verlaten station Alkmaar Noord. (foto: Streekstad Centraal)

Pin It
Bekeken: 314x
Reclame