Raadslid Ruud van Lier heeft zijn antwoorden binnen op de vragen die hij namens zijn partij OPA stelde over de aanpak van luidruchtige auto's, motoren en scooters. "Ik verwacht dat de gemeente dit gaat onderzoeken", zei hij in september. En hij krijgt gelijk. Sterker nog, hij krijgt precies waarom hij had gevraagd.
Zelf kwam Van Lier met de suggestie voor meer handhaving door de politie, meer voorlichting en het plaatsen van geluidsflitspalen. Daar valt allemaal over te praten, antwoordt het college. Het succes van een goede aanpak schuilt volgens het college in een combinatie van maatregelen. En daarbij hoort bijvoorbeeld ook het verlagen van de maximumsnelheid op bepaalde plekken in de bebouwde kom van 50 kilometer naar 30 kilometer per uur. (tekst gaat verder onder de foto)
De lawaaiflitspaal waarover Van Lier had gehoord, en die in Amsterdam al hier en daar opduikt, gaat volgens het college het verschil voorlopig nog niet maken. Alkmaar heeft daarover contact opgenomen met de gemeenten Rotterdam en Bergen NH, die meedoen aan een pilot met zogenaamde geluidsflitsers. Die wisten te melden dat er nog geen wettelijk handhaafbare geluidsnorm voor rijdende voertuigen bestaat. Zolang die niet is vastgesteld, is het onmogelijk om lawaaiflitsers in te zetten.
OPA krijgt in ieder geval zijn zin. De partij wilde dat het college ging onderzoeken wat het kon ondernemen tegen geluidsoverlast door motorvoertuigen, en dat gaat de gemeente doen. "Hierbij zal de Verkeers-aso aanpak van gemeente Rotterdam als voorbeeld dienen om het beleid aan te vullen", zo schrijft het college.
Als duidelijk is wat een goede aanpak kan zijn, wil de gemeente een handhavingsactie voorstellen aan politie en justitie, waarbij geluidsoverlast een van de aandachtspunten wordt. De politie probeert de verwachtingen alvast wel een beetje te temperen. Ze wijzen er nadrukkelijk op dat op voorhand geen garantie kan worden gegeven over de inzet, "omdat de prioriteit bij verkeersveiligheid ligt en dat eventuele inzet ten koste zal gaan van inzet elders."