Het conceptplan voor de ontwikkeling van het Oosterdelgebied trok veel aandacht tijdens de inloopavond die hier onlangs over werd gehouden. Gemeente Dijk en Waard blikt tevreden terug en gaat verder met alle inbreng die inwoners leverden. "Het is heel mooi om te zien hoe belangrijk het Oosterdelgebied voor omwonenden en betrokkenen is."
Het hoogheemraadschap, Staatsbosbeheer, Museum BroekerVeiling, Stichting Veldzorg en de gemeente werken samen aan een balans tussen natuur, cultuur en beleving in het Oosterdelgebied. Meerdere partijen hebben de opdracht gekregen om een uitvoeringsplan te maken en daarbij is inbreng van inwoners en ondernemers belangrijk.
Des te mooier dat de inloopavond een succes was. Meer dan 80 bezoekers bekeken met interesse de panelen met daarop ideeën voor het Oosterdelgebied en velen gingen in gesprek met experts over onderwerpen als oeverbescherming, helder water, de rivierkreeftenplaag en het zichtbaar maken van de cultuurhistorie. Dat leidde ook tot mooie en soms pittige discussies onderling.
De bedoeling is dat de afkalving van de oevers op iedere verschillende locatie natuurlijke en logische wijze wordt opgelost. De aanwezigen waren veelal positief over de plannen, aldus de gemeente. "Denk daarbij aan de cultuurhistorische getrapte oever. Maar denk ook aan de natuurvriendelijke oever (...). En enkeling vindt de flauwe natuurvriendelijke oever niet in het cultuurhistorisch beeld passen. Waar nodig worden oevers extra verstevigd met wiepen, gemaakt van wilgentenen." Een aantal inwoners dat zelf kampt met afkalving vroeg om gekoppeld te worden, eventueel met financiële steun.
Ondieper water beperkt afkalving en stimuleert meteen de groei van zuiverende waterplanten. "Een aantal mensen waarschuwde voor de doorvaarbaarheid. Er is een specifiek verzoek gedaan om aan de buitenkant van het gebied rondom een vaarsloot open te houden", vult de gemeente aan. "In de plas is een slibvang beoogd. Een diepere put, waar door middel van natuurlijke stroming slib zal verzamelen dat weggebaggerd kan worden." De locatie van deze slibvang was wel een discussiepunt. Ook werd geopperd om de bewoners te verplichten het hemelwater rechtstreeks naar het wateroppervlak af te laten voeren.
"Men waardeert het dat er zoveel aandacht is voor de verbetering van de natuurwaarden", gaat de gemeente verder. Daarbij rezen wel vragen over welke deelgebieden verbonden zullen worden en of het Oosterdel niet gewoon helemaal aan de natuur gelaten moet worden. In het conceptplan staat extra focus op een aantal diersoorten als de ringslang en otter, maar de haalbaarheid werd betwijfeld (de otter is nog niet waargenomen) en aanwezigen misten een aantal diersoorten. Ook misten ze een duidelijke aanpak van ganzenoverlast. De gemeente en partners kregen het verzoek om de bomen aan de noordzijde van het gebied zoveel mogelijk te behouden. "Het is een hele mooie zone en het leefgebied van veel vogelsoorten zoals de ijsvogel en groene specht", erkent de gemeente.
Dan het hoofdstuk cultuur, landschap en beleving. De reacties varieerden......
nog te bewerken:
de voorstellen werd zeer gevarieerd gereageerd. Vooral het voorstel voor het wandelpad aan de noordzijde van het gebied leverde veel en uiteenlopende reacties op. Een deel van de mensen was heel blij en enthousiast over het voorstel en keek er naar uit om eindelijk een pad door het gebied te kunnen bewandelen in plaats van net er buiten (via de straat Reiger). Een ander deel van de mensen reageerde minder/niet enthousiast en maakte zich vooral zorgen over de vele extra wandelaars die het pad met zich mee zou brengen, de parkeerbehoefte en de brug die gebouwd zou moeten worden. Bewoners nabij de wandelroute maken zich zorgen over mensen die vlak langs hun huis lopen, ook als de wandelaars van de route afwijken en rond gaan lopen op het Schapenland. Tegelijkertijd wordt ook oplossingsgericht gedacht door te opperen via bebording de route aan te geven. Anderen maken zich minder zorgen over de drukte. De drukte langs het huidige wandelpad, langs de woningen aan de Sluiskade valt mee en wordt niet als te veel ervaren. Enkelen maken zich zorgen over hangjeugd, vandalisme en afval, vinden dit wandelpad niet nodig en ten koste gaan van het mooie natuurlijke landschap. Voorgesteld wordt daarvoor in de plaats het bestaande onverharde pad op de dijk toegankelijker te maken. Nu is het vaak ontoegankelijk door modder en grazende schapen. Andere bezoekers vinden juist dat het wandelpad uniek moet blijven, zonder verharding of halfverharding (schelpenpad), maar zoals het nu is, in de modder.
Om de noordelijke wandelroute te realiseren is een brug nodig om de vaarroute te ‘overbruggen’. Booteigenaren vragen aandacht voor de doorvaarbare hoogte van de brug. Een aantal mensen vinden een brug ontsierend of historisch niet juist. Anderen zien wandelbrug wel zitten, maar vragen aandacht voor de uitstraling en begaanbaarheid. Het wordt gewaardeerd dat de brug een mooi uitkijkpunt over het Oosterdel kan worden.
De bestaande kanodoorgang zou net te smal zijn voor sups. Het verzoek is om deze een klein beetje te verbreden bij de aanleg van het noordelijke wandelpad.
Hondeigenaren opperen om het Eerstelingenpad aan te wijzen als hondenlosloopgebied.
In een ander project (Kanaalpark) wordt onderzocht om een verbinding van de Westdijk, over het kanaal, naar het Eerstelingenpad te krijgen. Ook hier wordt gevarieerd op gereageerd. Er zijn bezoeker die erg positief zijn, bijvoorbeeld omdat het station van Heerhugowaard beter bereikbaar wordt. En er zijn bezoekers met specifieke voorkeuren: liever een pont dan een brug, liever een brug als uitzichtpunt. Ook zijn er bezoekers die beide mogelijkheden niet zien zitten.
Een aantal mensen leek het erg leuk om een uitzichtpunt of vogelkijkscherm te krijgen in het zoekgebied. Wel gaven enkele aanwezigen aan dat er echt voorzichtig moet worden omgegaan met de huidige natuurwaarden in het zoekgebied. Zij gaven aan regelmatig roerdompen en kiekendieven te zien in het gebied en ze zouden het erg zonde vinden als deze vogels vertrekken door toenemende recreatie en/of een wandelpad. Ze waarderen het echter dat er met zorg naar de natuur wordt gekeken.
Over de plannen voor de historische voorbeeldakkers reageerde men over het algemeen positief. Men vond het leuk om een stukje historie op deze manier terug te brengen in het gebied en de herintroductie van de getrapte oevers vond men een goed idee. Men had wel wat vragen over of er met boten aangelegd gaat worden aan deze eilandjes en wat en hoe er precies geteeld gaat worden op deze eilanden.
Mensen van Oosterheem zagen dat hun eilanden als voorbeeldakkers zijn ingetekend. Ze geven aan biologisch-dynamisch te boeren. Ze vragen zich af of zij van deze akkers wegmoeten en moeten ruilen met andere akkers, of dat zij gewoon mogen blijven. Wanneer zij namelijk een andere akker toegewezen zouden krijgen, kan dit een probleem vormen omdat ze dan hun predikaat biologisch-dynamisch kwijt zijn en eerst zeven jaar onder strenge regels moeten telen, voor zij hun predikaat weer terug kunnen krijgen.
Enkelen vinden dat (informatie)borden het beeld verstoren van het prachtige landschap. Kan het ook op een aantrekkelijke manier?
Tijdens de vorige participatieavond kwam naar voren dat er gevaarlijke en te drukke situaties op het water ontstaan bij het kruispunt Schapenland/Veldzorg/Oosterheem. Daarom is een alternatieve vaarroute voorgesteld. Over het algemeen is men daar zeer enthousiast over.
Mensen van zorgtuinderij Oosterheem maken zich zorgen over de nieuwe vaarroute, die dan aan alle kanten langs hun eiland komt. De mensen van de zorgtuinderij die werken op de eilanden zijn snel overprikkeld, zeker wanneer de vele vaarbewegingen rondom alle zijden van hun eilanden varen. Ze begrijpen de reden voor de nieuwe route, maar zouden voor willen stellen deze een eiland naar achteren te verschuiven, zodat er voor de mensen van Oosterheem wat rust bewaakt kan worden. Sommige bewoners van Schapenland zijn positief over de aangepaste vaarroute. Maar zien ook een optimalisatie. Ze opperen het idee om éénrichtingsverkeer in te stellen. Ook wordt het voorstel gedaan om borden en spiegels te plaatsen op onoverzichtelijke plekken. Het belang van handhaving door Boa’s en politie wordt ook benadrukt.
Verzocht wordt lelijke bouwwerken zoals kassen op de eilanden weg te halen. Deze staan nu in het zicht van de rondvaartroute van de museumboot en het zou zonde zijn als aan de ene zijde mooie historische voorbeeldakkers zichtbaar zijn en aan de andere zijde verloederde bouwwerken.
De opbrengst van de inloopavond wordt verwerkt in een definitief uitvoeringsplan. De besturen van de betrokken organisaties besluiten in de loop van dit jaar over dit plan. De presentatie en een samenvatting van de reacties vindt u op de pagina Oosterdel: ontwikkeling gebied.