Veel groen, veel water en nieuwe bruggen: de gemeente Dijk en Waard werkt aan een Masterplan voor de inrichting van het 'Kanaalpark'. Ook bewoners en ondernemers mogen daar hun zegje over doen. Binnenkort kunnen zij, samen met de gemeente en landschapsarchitecten, invulling geven aan de manier waarop Langedijk en Heerhugowaard straks letterlijk en figuurlijk beter met elkaar worden verbonden.
Het Kanaal Alkmaar-Kolhorn vormt nu nog een strakke scheiding tussen de twee gefuseerde gemeenten. In mei is een programma aangenomen om deze tweedeling de komende elf jaar te vervagen. En bij zo'n programma hoort een masterplan voor de invulling. Daar gaan de gemeente en Strootman Landschapsarchitecten mee aan de slag en ze laten zich daarbij sturen door bewoners, ondernemers en belanghebbende organisaties uit Dijk en Waard.
"Het maken van het masterplan sluit goed aan bij onze expertise", vertelt landschapsarchitect Remco van der Togt. "We ontwerpen vanuit de overtuiging dat ‘groen’ kan bijdragen aan de gezondheid van mensen en dat de nabijheid van groen meer dan ooit belangrijk is. We richten ons op een duurzame, gezonde en mooie omgeving, met aandacht voor mensen, dieren en natuur." (tekst gaat door onder de afbeelding)
Daarbij gaat het niet alleen om de spreekwoordelijke verbinding van Heerhugowaard en Langedijk, maar ook om fysieke verbindingen voor langzaam verkeer. Fietsers kunnen over vier bruggen heen en weer, maar tussen de Broekhornerbrug en de Langebalkbrug zit wel een 'gat' van 4 kilometer. Vooral voetgangers komen er bekaaid vanaf: alleen de brug voor de N504 bij de Roskamsluis heeft echt een voetpad en dat is slechts een meter breed. Verder moeten ze het stellen met de bruggen voor fietsers.
Dat zijn allemaal zaken waar bewoners en andere betrokken hun licht mogen laten schijnen. Binnenkort wordt een aantal participatiebijeenkomsten georganiseerd en zal de gemeente een enquête lanceren.
Vorige zomer werd het Kanaalpark al op een vrolijke manier onder de aandacht gebracht met een 'Drijf-In-Bios'.