De spoorondertunneling op de Heerhugowaardse Zuidtangent gaat ruim acht miljoen euro meer kosten. Dat is volgens de politieke partijen een grote teleurstelling, maar ook niet helemaal onverwacht. Tijdens de politieke avond bleek dat geen enkele partij twijfelde aan de nut en noodzaak van het project én het krediet van 8,7 miljoen euro.
"Ik kan me voorstellen dat dit even moet landen", vertelde voorzitter Annelies Kloosterboer dinsdag tijdens de politieke avond. Op dezelfde dag is een bespreekpunt over de langverwachte ondertunneling op de agenda gekomen. Het is een tegenvaller: de aanbesteding van de spoorondertunneling gaat geen 38,1 miljoen, maar 46,8 miljoen euro kosten. "Je hebt niet veel andere keuzes dan dit te accepteren", benadrukte raadslid Joris Koning van de ChristenUnie. "Een stijging van ruim twintig procent is een fors financieel plaatje, maar er moet iets gebeuren." (Tekst gaat verder onder de foto)
Al jaren was de spoortunnel onderwerp van gesprek, voordat het plan in maart 2022 werd gepresenteerd. Een plan om niet alleen de Zuidtangent veiliger te maken, maar ook Langedijk en Heerhugowaard met elkaar te verbinden. Zo legde het kersverse gemeentebestuur van Dijk en Waard het destijds uit. Maar die verbinding tussen de voormalige gemeenten gaat dus duurder worden dan eerder begroot. En wel 8,7 miljoen euro. Ook raadslid Perry Stet van D66 staat positief tegenover het voorstel om meer geld beschikbaar te stellen: "Maar het is wel onduidelijk wat de gevolgen zijn als we er volgende week niet uitkomen. Gaat dan de hele eerste fase in de prullenbak?" Raadslid Robert Vermeulen van de VVD wilde weten hoeveel partijen zich hebben ingeschreven op de aanbesteding, maar kreeg daar geen antwoord op. "En is de 2,1 miljoen die is gereserveerd voor nieuwe tegenslagen wel voldoende? Eerder werd vier miljoen apart gelegd en dat blijkt nu niet genoeg te zijn."
De zorg dat binnenkort opnieuw om geld gevraagd moet worden, kon wethouder Langedijk enigszins wegnemen. "Het project met het grootste risico is de spoorondertunneling en dat zal dan al aanbesteed zijn." Hoewel de Dijk en Waardse gemeenteraad voor de keuze staat om het krediet toe te kennen, heeft de lokale politiek eigenlijk weinig keus, benadrukte Langedijk. Want de visie voor het Stationskwartier is vastgesteld. "En anders zou je dus een plan met heel veel draagvlak in de prullenbak gaan gooien." De komende jaren wordt niet alleen de spoorondertunneling gerealiseerd. Ook worden honderden woningen gebouwd in het gebied en gaat het NS-treinstation op de schop. (Tekst gaat verder onder de foto)
Hoewel de verschillende politieke partijen geen vragen hadden over het belang van het miljoenenkrediet, bood de wethouder aan om nog extra in gesprek te gaan met raadsleden. Volgende week wordt het krediet besproken en naar alle waarschijnlijkheid toegezegd door de Dijk en Waardse gemeenteraad.
Overigens kan de gemeente Dijk en Waard geen geld verwachten van de Europese Unie. Een paar maanden geleden werd een aanvraag van de gemeente voor bijna vijftien miljoen euro afgewezen door Europa. Ook dinsdagavond benadrukte wethouder Langedijk dat een nieuwe aanvraag zeker kans van slagen heeft. "We hebben ervan geleerd om de subsidie meer in corridorniveau te beschouwen." De wethouder bedoelt hiermee dat de aanvraag ingediend gaat worden in het kader van de spoorverbinding tussen Amsterdam en Heerhugowaard. "Dus niet als losstaand project, maar binnen de Zaancorridor."