Onderzoeken over winkelcentra, de uitstoot van elektrische auto's, hoeveel gratis vergunningen een huishouden krijgt en meer. Dat parkeren veel emoties losmaakt werd tijdens de Dijk en Waardse politieke avond opnieuw bevestigd. Want ondanks de twee gastsprekers die vragen beantwoordden en de eerdere gesprekken over het onderwerp, was er volgens raadsleden woensdag nog steeds te weinig tijd om het te hebben over een parkeerbeleid. Dat wil zeggen de verschillende mogelijkheden van een toekomstig parkeerbeleid.
"Ik wil niet dat we dit gaan afraffelen", het waren de woorden van raadslid Nicky Stammis van de VVD. Eerder die avond kwamen twee onderzoekers aan het woord en konden raadsleden vragen stellen. Hans van Tellingen werd door BVNL uitgenodigd als meespreker. De retailonderzoeker heeft verschillende boeken geschreven over de kracht van de fysieke winkel. Hij gaf uitleg over de relatie tussen betaald parkeren en winkelomzet. "Het is waar dat statistisch gezien 45 procent van de mensen met de auto naar een winkelcentrum gaat, maar deze groep zorgt wel voor 61 procent van de omzet", benadrukte de onderzoeker. Volgens hem raken bezoekers geïrriteerd van betaald parkeren en doen ze veel om niet te hoeven betalen. "Sommige mensen rijden daarvoor met liefde tien tot vijftien kilometer verder." Van Tellingen benadrukte dat met een te hoog parkeertarief bij Middenwaard bijvoorbeeld winkelcentrum Makado in Schagen zou kunnen profiteren.
Maar wat is te duur? Daar had Van Tellingen een antwoord op: "Twee euro tot tweeënhalve euro per uur is prima. Met een maximum van zes euro. Je zou kunnen zeggen dat je met dit tarief inlevert, maar de omzet van de winkels gaat dan wel omhoog. En ook dat is belangrijk." Daarnaast adviseerde de onderzoeker om de eerste twee à drie uur gratis te houden. "Dan heb je niet meteen een barrière voor bezoekers." De kern van zijn betoog: "Je zit hier niet in Utrecht, Den Haag of Amsterdam. Met redelijk goedkoop parkeren en een mooi winkelaanbod, is het hier heel interessant voor bezoekers. Je bent dan echt spekkoper."
In het najaar wordt het integraal parkeerbeleid aan de raad voorgelegd. De gemeente had aan MuConsult gevraagd om met verschillende beleidsscenario's te komen. En hoewel onderzoeker Van Tellingen juist zei dat mensen verder rijden om gratis te parkeren, ziet Casper Stelling van het consultingbureau dat anders. "De totale omzet van winkelen veranderd niet. Wel zal er een herverdeling zijn en daarbij is het belangrijk om te kijken hoe die plaatsvindt. Wat is bijvoorbeeld het winkelaanbod in de gemeente en hoeveel koopkracht hebben inwoners." Maar u denkt niet dat mensen naar Makado Schagen gaan?", vroeg raadslid Floris de Boer van Lokaal Dijk en Waard. Stelling: "Nee, vijftien kilometer verder rijden voor een bezoek van anderhalf uur zie ik niet gebeuren." Volgens Stelling moet 'de automobiliteit worden beteugeld'. Met andere woorden: waar ook vandaag de dag de hoeveelheid autobezitters nog groeit, hebben in de toekomst juist minder mensen een auto. "We lopen tegen de grenzen van groei aan, omdat wegen bouwen geen optie is. We kunnen wel veel parkeerplaatsen maken, maar ergens anders staan auto's dan weer stil."
Hoewel volgens de planning woensdagavond niet alleen vragen gesteld zouden worden aan de gastsprekers, was het al ruim na 23:00 uur toen het tijd werd voor een politiek gesprek. Maar om langer door te gaan zagen veel fracties niet meer zitten. "Brei er een eind aan!", zei Floris de Boer. Zijn boodschap was dat het politieke gesprek het beste gevoerd kon worden tijdens een van de raadsvergaderingen volgende week. "We hebben al drie avonden hieraan gewijd aan parkeren. We konden vanavond vragen stellen aan de gastsprekers, alleen nog niet aan het college." De Boer deed een oproep: "Als u volgende week niet tot laat door wil gaan, denk dan ook aan uw eigen bijdrage."
Na een stemming werd besloten om volgende week tijdens de gemeenteraadsvergadering verder te praten. Het college heeft de ideeën van de raad nodig om het beleid verder uit te werken. Zodat het bestuur de impact en financiële gevolgen in beeld krijgt. Vervolgens komt het college in het najaar met een concreet plan bij de raad, waarna inwoners en ondernemers hun mening kunnen geven.
Vanwege de invoering van een parkeertarief in het stadshart hadden bewoners van de Coryluslaan en Bremlaan vorig jaar ongeveer honderd hantekeningen opgehaald. Het was voor de bewoners een doorn in het oog; 55 euro betalen om in hun eigen buurt te mogen parkeren. De Heerhugowaarders hadden het gevoel dat ze met de tarieven verantwoordelijk werden gehouden voor het dichten van het begrotingstekort van een ton. Uiteindelijk kwamen de betaalde parkeervergunningen er niet. De raad vroeg het college om eerst met een integraal parkeerbeleid te komen.