Reclame

De N9 krijgt voorlopig geen gescheiden rijbanen. Hiervoor heeft het Rijk geen geld gereserveerd uit de pot van 200 miljoen euro voor verbetering van de eigen N-wegen. Dat liet minister Mark Harbers weten na vragen van de VVD-kamerleden Daniel Koerhuis en Rudmer Heerema. Wél worden de komende jaren worden een aantal minder ingrijpende maatregelen genomen om de weg veiliger te maken.

Er gebeuren regelmatig ongelukken op de N9, soms zelfs dodelijke, maar hoog op de ranglijst staat de weg niet. "Op basis van het gemonetariseerd slachtofferongevalsrisico, de maatschappelijke kosten van de slachtofferongevallen per miljard voertuigkilometer, staat de weg wat betreft de verkeersveiligheid op plek 10 in de IMA", licht Harbers toe. IMA staat voor Integrale Mobiliteitsanalyse.  "Wanneer wordt gekeken naar het ongevallenrisicocijfer (aantal slachtofferongevallen per miljard voertuigkilometer) staat de N9 tussen Alkmaar en Den Helder op plek 8 in de IMA."

Maar minder ingrijpende maatregelen worden dus wel genomen. "Zo zal een fietstunnel inclusief turborotonde worden aangelegd bij de kruising N9/Kogendijk", vult de minister aan. "Daarnaast wordt een bushalte en een risicovol fietspad direct langs de N9 ter hoogte van de Hogenweg (in Schoorl, red.) verwijderd. Ook zullen diverse risicovolle beginpunten en obstakels in de berm worden aangepakt."

De voorbereidingen voor het project voor de kruising N9/Kogendijk lopen al een tijdje. In juli 2022 brachten Rijkswaterstaat, de provincie en gemeente Alkmaar en Bergen het geld bij elkaar, maar het is nog niet duidelijk wanneer de uitvoering is. De ander maatregelen worden volgend jaar tijdens groot onderhoud aan de weg genomen.
Pin It
Bekeken: 2414x
Reclame