Het Openbaar Ministerie heeft 30 maanden celstraf geëist tegen een 21-jarige Alkmaarder vanwege georganiseerde bank-helpdeskfraude. Tegen zijn 22-jarige medeverdachte en stadsgenoot eiste de officier 24 maanden, waarvan zes voorwaardelijk met reclassering. Volgens het OM hebben ze 21 (hoog)bejaarde slachtoffers in Noord-Holland opgelicht. Ook wordt verlangd dat de Alkmaarders al het gestolen geld, totaal zo'n 38.000 euro, teruggeven.
In juli en augustus 2021 zijn tientallen kwetsbare mensen in de provincie slachtoffer geworden van bank-helpdeskfraude. Criminelen belden vanaf een bestaand nummer van de bank en deden zich voor als medewerker. "Daarmee is het eerste vertrouwen gewonnen", aldus de officier van justitie. "Als de oplichters later in het gesprek hulp aanbieden bij het oplossen van ‘verdachte activiteiten’ op de bankrekening van hun slachtoffers, spelen ze geraffineerd in op de emotie, waarna de gedupeerden meestal zonder enige argwaan de door de ‘bankmedewerker’ gevraagde vervolgstappen uitvoeren."
"Het onderzoek richtte zich op het in kaart krijgen van de organisatie die zich met de oplichting bezighield", vervolgt de officier. "Want dat er een organisatie achter deze manier van oplichten zit staat voor mij als een paal boven water.’’ Op basis van onderzoek zijn de twee Alkmaarders geïdentificeerd als degenen die bankpassen ophaalden en er vervolgens mee pinden. Hun pinacties zijn te zien op camerabeelden.
Het OM verwijt de verdachten diefstal met een valse sleutel en deelname aan een criminele organisatie die was gericht op oplichting: een ‘bankmedewerker’ belt op, een koerier haalt de pas op, er wordt ingelogd op de rekening van het slachtoffer om geld over te kunnen boeken, en binnen een paar uur vinden pintransacties plaats, soms één minuut nadat de dag-limiet is verhoogd. "Een dergelijke werkwijze duidt op een zekere organisatie en structuur, met op elkaar afgestemde handelingen om het doel - het verkrijgen van geld - te bereiken", aldus de officier van justitie.
De officier vindt het verwerpelijk dat de oplichting gebeurt in een tijd dat met name ouderen meer geïsoleerd waren geraakt en dat steeds meer mensen krap bij kas zitten. "Daarbij komt dat bankhelpdeskfraude al tijden zorgt voor stijgende schadecijfers, dat loopt in de miljoenen; iets waar de hele maatschappij last van heeft. Bovendien tast het ook het vertrouwen in het bankwezen, en ook in medemens."
De rechtbank doet naar verwachting over twee weken uitspraak.