Er is sprake van een lichte stijging in het aantal ongevallen op N-wegen van de provincie, blijkt uit navraag van mediapartner NH Nieuws. Volgens Veilig Verkeer Nederland speelt het groot aantal ongelukken op N-wegen al jaren. Vooral de tweebaanswegen zonder vangrails, zorgen voor gevaarlijke situaties.
Cijfers van de provincie Noord-Holland vertonen in de afgelopen drie maanden een lichte stijging in ongelukken op N-wegen in hun beheer ten opzichte van dezelfde periode daarvoor. Volgens Rijkswaterstaat en Veilig Verkeer Nederland komen ongelukken op N-wegen met grote regelmaat voor.
De ongelukken op de provinciale wegen zijn daardoor voor vrijwel alle bovengenoemde partijen al jaren een hoofdpijndossier. "De wegen zijn vaak dubbelbaans en hebben geen vangrails of berm in het midden", zegt Rob Stomphorst van Veilig Verkeer Nederland. "Een frontale botsing is op zo'n weg snel gemaakt", vertelt de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Maar niet alleen de infrastructuur zorgt keer op keer voor onveilige situaties op provinciale wegen. "Er wordt ook gewoon te hard gereden", aldus Stomphorst. "Ten onrechte is bij mensen het idee ontstaan dat zij op de weg tijd kunnen inhalen."
De ongelukken zorgen ervoor dat de partijen op zoek moeten naar maatregelen. Zo heeft de provincie Noord-Holland de Opgave Verkeersveiligheid Noord-Holland opgesteld. Volgens de provincie is een nieuwe aanpak hard nodig gezien de verkeersveiligheid de laatste jaren afneemt. Met de opgave wordt ingezet op een meer regionale aanpak. De relatieve ongevalcijfers per 10.000 inwoners in de Kop van Noord-Holland, ligt bijvoorbeeld hoger dan in Amsterdam. Door echt per regio te kijken, kan maatwerk worden verricht.
Toch lijkt een definitieve oplossing volgens Veilig Verkeer Nederland ver weg. Gedrag is niet snel veranderd en infrastructurele maatregelen zijn moeilijk te nemen door de hoge kosten. Het aanleggen van bermen of het plaatsen van betonblokken om de banen te scheiden, is volgens de woordvoerder behoorlijk prijzig. "Wij hebben nu bijvoorbeeld 10 miljoen vanuit het Rijk beschikbaar gekregen om te investeren in de N99 en de N9. Daar kan heel wat van worden gedaan, maar een rijbaan uit elkaar halen kost te veel geld. Je zou dan mogelijk ook rijbanen moeten verplaatsen. Een hele uitdaging in kleine dorpen en steden", vult de woordvoerder van Rijkswaterstaat aan.
Veilig Verkeer Nederland adviseert daarom om de handhaving op te schroeven. Het gevoel te creëren dat de politie meekijkt. "Dat gebeurt nu te weinig, maar het helpt."