Door zich voor te doen als bankmedewerkers veroorzaken criminelen in een korte periode vaak veel financiële schade. De politie waarschuwt nogmaals voor bankhelpdeskfraude. Een zwakke blaas en slecht gehoor voorkomen op het nippertje dat Corina (82) uit Heerhugowaard wordt gedupeerd door de fraude.
Corina wordt op een zaterdagmiddag gebeld door een bankmedewerker, die zich voorstelt als Sanne van Dijk. Ze belt vanaf een vaste lijn met het kerngetal van Heerhugowaard, 072. "In zeer goed Nederlands vertelde ze dat de bank geconstateerd had dat iemand vanuit het buitenland 2.500 euro probeerde over te maken vanaf mijn rekening", vertelt Corina. De bankmedewerker vraagt om het bankrekeningnummer en de naam van de Waardse tachtigplusser.
"Het verhaal was dat ze het bedrag voor mij kon parkeren op een kluisbankrekening. Met betalingen van 5.000 en 4.000 euro konden ze mijn rekening veiligstellen", lacht Corina. Ze twijfelt, maar gaat mee in het verhaal. "Ik moest haar een paar keer onderbreken, omdat ik haar vanwege mijn slechte gehoor niet goed kon verstaan. Daarom duurde het allemaal even. Uiteindelijk moest ik mijzelf excuseren omdat ik hoognodig naar het toilet moest. De vrouw toonde alle begrip, maar toen ik terugkwam, had ze de verbinding verbroken. Ze moet hebben gedacht dat ik tijd aan het rekken was om de politie te benaderen.
Corina belt het nummer terug, maar krijgt een bandje te horen dat meldt dat het nummer niet bestaat. Ze besluit de fraudehelpdesk van haar bank te bellen. Die hebben haar bankrekening geblokkeerd en de ingeplande overboeking op tijd tegen kunnen houden. "De bank drong aan om aangifte te doen en de politie heeft mij geweldig bijgestaan. Ik hoop dat meerdere soortgelijke gevallen tot een spoor naar de daders leiden."
Je moet altijd wantrouwig zijn, weet ze nu. "De vrouw aan de telefoon was zo overtuigend, maar ik weet inmiddels dat de bank nooit belt om geld over te maken." Voor de politie is bankhelpdeskfraude een bekend fenomeen. "Criminelen doen zich aan de telefoon voor als bankmedewerker. Door een truc kan zelfs het echte telefoonnummer van de bank op het scherm staan. Ze vertellen dat er verdachte transacties op de bankrekening zijn en dat er snel moet worden gehandeld om te voorkomen dat al het geld verdwijnt", zegt Wilfred van Mulligen, specialist Digitalisering & Cybercrime bij politie-eenheid Noord-Holland. "Als oplossing moeten de slachtoffers hun geld overmaken naar een andere rekening of komt iemand de bankpas en pincode ophalen. Banken zullen nooit vragen om geld over te boeken of bankpassen af te geven. Mensen die iemand van de bank aan de lijn krijgen met dit soort vragen, adviseren wij om direct op te hangen. Neem bij twijfel zelf contact op met de bank."
De omvang van cybercrime neemt toe en daders worden steeds gewiekster, benadrukt burgemeester Peter Rehwinkel van Dijk en Waard. Hij is blij dat Corina haar verhaal met andere wil delen. "Slachtoffer worden kan grote gevolgen hebben, zowel financieel als emotioneel. Toch lees of hoor je maar weinig ervaringen van slachtoffers, terwijl het erg veel voorkomt. Door deze verhalen te delen, kunnen we de kans dat mensen slachtoffer van cybercriminaliteit worden zo klein mogelijk maken."
Via de website hetslachtofferspreekt.nl kan je ervaringen delen om anderen te behoeden voor de gevolgen van internetcriminaliteit. Dit is ook anoniem mogelijk. Ervaringen kunnen ook gemaild worden naar