Enkele belangrijke knelpunten wil de gemeente Dijk en Waard voor 2026 oplossen in het netwerk van doorfietsroutes. Zo wordt er gekeken naar de mogelijkheid van een fietsbrug ten oosten van de BOL-burg, moet er een vrijliggend fietspad komen nabij bedrijventerrein Beveland en wordt het fietspad bij de Broekhornerbrug ‘geoptimaliseerd’. Het is nog onbekend hoeveel de investering gaat kosten.
Samen met de provincie en andere gemeenten wordt gewerkt aan een doorfietsroute Heerhugowaard-Alkmaar-Beverwijk-Haarlem-Heemstede. De belangrijkste knelpunten in de gemeente Dijk en Waard zijn bij de spoorburg tussen Alkmaar Noord en Heerhugowaard, de route over industrieterrein Beveland en de Broekhornerbrug. Het fietspad bij de spoorbrug is te krap en dus wordt er nagedacht over een aparte fietsbrug. Voor Beveland wordt gekeken naar de mogelijkheid om een vrijliggend fietspad te maken en ook de Broekhornerbrug kwam als knelpunt naar voren. Voor de brug is nu gekozen om de route te optimaliseren, omdat er weinig alternatieven zijn. "We willen de knelpunten aanpakken, maar wel met minimale aanpassingen", benadrukt burgemeester Peter Rehwinkel in gesprek met Dijk en Waard Centraal.
Om fietsen aantrekkelijker te maken voor inwoners gaat de gemeente meewerken aan de doorfietsroutes. De routes verbinden onder meer woonkernen, werk- en winkelgebieden, onderwijslocaties en recreatiegebieden met elkaar. Op de routes staat de fiets centraal; zo hebben fietsers voorrang op kruisend verkeer en zijn er zo min mogelijk onderbrekingen door bijvoorbeeld stoplichten. In de praktijk betekent het aanleggen van doorfietsroutes asfalteren, verbreden en herkenbaar bewegwijzeren van vaak al bestaande fietspaden. De aanpak kan wel verschillen. "Er zijn eigenlijk drie smaken. Er is een bronzen, zilveren en gouden ambitie. Wij gaan voor de bronzen. Dat is vanwege de financiën het meest wenselijk, maar we zouden wel elementen van een zilveren en gouden ambitie kunnen implementeren." Dijk en Waard wil de belangrijkste knelpunten in de doorfietsroute voor 2026 hebben opgelost. De kosten rondom de ambitie zijn nog onduidelijk.