Bij bewoners van de Oudegracht in Alkmaar zijn grote zorgen over de verkeersveiligheid: vanwege de plannen voor de Laat als voetgangersgebied moeten 800 fietsers via hun gracht worden omgeleid. Maar daar rijden al veel auto's, zijn geen stoepen, spelen kinderen en letten toeristen tijdens een historische rondleiding niet op. De bewoners eisen beter onderzoek naar alternatieven.
Dit valt te lezen in een door vier bewoners ondertekende brief gericht aan het college en de raad. Ook GroenLinks dient eind deze maand een motie in om veilige alternatieven sneller te onderzoeken. Op dit moment rijden er via de Laat dagelijks zo'n 1.600 fietsers. Dat is gebleken uit onderzoek. Om die winkelstraat uiteindelijk nog dit jaar fietsvrij te maken moeten die dus worden omgeleid. Zoals de plannen er nu liggen kan dit via de straten Nieuwlandersingel, Kanaalkade en dus de Oudegracht.
Die laatste krijgt dan 2,5 keer zoveel fietsers als nu te verduren: in totaal 1.400. Het baart bewoners van de historische gracht grote zorgen. Volgens hen is er geen gedegen onderzoek gedaan naar of dit wel kan. Zo zou er - voor het fietsonderzoek dat er nu ligt - naast bewegingen van fietsers, géén rekening zijn gehouden met bewegingen van auto's, brommers en voetgangers. Die rijden er veelvoudig en aan de gracht wordt ook geparkeerd.
Ook wordt er in het onderzoek gesproken over een stoep, alleen die bestaat niet echt als je over de gracht loopt. In de motie van GroenLinks valt ook het bezwaar te lezen dat de voordeuren van bewoners direct aan de gracht zitten. 'Het verkeer rijdt er vlak voor langs. Er wonen gezinnen met spelende kinderen.' Daarnaast klopt de genoemde breedte van de weg niet: in het echt valt die veel smaller uit dan 7,5 meter.
En dan de kruisingen op de gracht: die zijn nu al heel onoverzichtelijk. Als automobilist moet je stapvoets rijden om fietsers van links of rechts uit een steeg op tijd te kunnen zien. Volgens bewoners hebben de meetmomenten voor het onderzoek plaatsgevonden op een beperkt aantal dagen in de herfst en tijdens coronatijd. Hierdoor zou het een stuk rustiger zijn dan normaal.
Er zouden verbeteringen zijn beloofd, maar die worden pas in 2024/2025 uitgevoerd. Dit is volgens de bewoners onacceptabel. "Er wordt dan willens en wetens jarenlang een onveilige situatie gecreëerd in een woonwijk", schrijven zij in de brief. Ze eisen dat, voordat er wordt overgegaan tot de daadwerkelijke sluiting van de Laat-West, goede alternatieven in samenspraak met bewoners komen. "Dit moet gebaseerd zijn op betere informatie en onderzoek dan nu beschikbaar is.
GroenLinks staat,ondanks haar motie, achter de herindeling van de Laat-West als voetgangersgebied. Het zou de straat tot bloei brengen. Maar de partij vraagt ook om het onderzoek naar deze alternatieve fietsstraten - Oudegracht en Nieuwlandersingel, parallel aan de Oudegracht - wel versneld en in overleg met de bewoners aan te pakken. De Nieuwlandersingel zou na de omleiding van 800 naar 1.350 fietsers gaan en de Kanaalkade van 2.150 naar 2.400 fietsers. GroenLinks heeft ook gesproken met vertegenwoordigers van de Nieuwlandersingel en de Baansingel.
Zij zijn volgens de fractie blij dat hun straat meer fietsers krijgt, omdat dit de snelheid van de auto's zal doen afnemen en daarmee de veiligheid juist zal vergroter. Wel moet er worden gekeken naar snelheidsremmende maatregelen en een extra blik op de kruising met de Emmastraat.