Als het aan de Nederlandse Spoorwegen (NS) ligt, sluiten servicebalies op meerdere Noord-Hollandse treinstations binnenkort. Onder andere in Alkmaar en Hilversum zullen de loketten verdwijnen. Een aantal medewerkers van de NS vreest voor hun baan en voelen zich afgedankt en zijn een petitie gestart "De voorziening van de loketten moet blijven", aldus Roos Rahimi van FNV Spoor.
Stations moeten geheel 'self service' worden, zo luidt het voorgenomen plan van de NS. Dat betekent dat het aantal stations met een servicebalie zal worden teruggebracht van 41 naar 25.
"In 2004 maakte nog 63 procent van de reizigers gebruik van de servicebalie, in 2019 was dat 12 procent", verklaart NS-woordvoerder Carola Belderbos het voornemen tegen mediapartner NH Nieuws. Servicebalies gaan verdwijnen in Alkmaar en Hilversum, Hoorn en Amsterdam-Amstel. Op andere stations zoals Haarlem en Zaandam blijven ze nog wel, maar wordt de service ingeperkt.
Het verdwijnen van de dienst heeft als gevolg dat er 300 banen op de tocht staan. Medewerkers zijn een petitie gestart in de hoop de servicebalies én hun baan te redden. Volgens FNV Spoor zijn loketmedewerkers ongerust. "Ze voelen zich afgedankt en zeggen dat de NS geen zicht heeft op wat zij al jaren voor de reizigers doen", legt Roos Rahimi uit. "Dit besluit bevestigt dit beeld voor hen."
Toch is niet iedereen rouwig over het voornemen. In Haarlem is er zelfs begrip voor de mogelijke sluiting. "Er is wel behoefte aan persoonlijke hulp, maar uit cijfers blijkt dat medewerkers van het loket zich rot vervelen", vertelt Freek Bos, woordvoerder van Rover, de vereniging die de belangen van reizigers behartigt. "Dan moeten we op zoek naar een creatievere oplossing, zoals het samenvoegen van de informatiediensten van de verschillende vervoerders", oppert hij.
Enkele reizigers die NH Nieuws aanspreekt vinden het besluit niet verrassend. "Op de kleinere stations begrijp ik het wel", luidt de mening van een passagier. "Ik heb al jaren een abonnement, dus ik heb eigenlijk nooit een vraag." Ook is er onbegrip. "Dit is echt waardeloos", brengt een vrouw uit die net bij het loket in Alkmaar vandaan komt. "Ik weet ook niet alles en nu hebben ze mij geholpen voor mijn terugreis. Hij moet dus gewoon blijven!"
Bij de vakbond onderstrepen ze het belang van de servicebalie. "Deze voorziening is belangrijk voor allerlei groepen, waaronder voor mensen met een beperking of reizigers die contant moeten betalen, zoals asielzoekers", zo vinden ze bij FNV Spoor. "Het is ook belangrijk om de sociale veiligheid te waarborgen. Het doet wel iets met een station als er een loket is of niet."
Toch denkt NS-woordvoerder Carola Belderbos dat de nieuwe situatie voor weinig problemen gaat zorgen. "Er lopen nog steeds medewerkers van Veiligheid en Service op het station rond en ook in de winkels kunnen mensen hun vragen stellen. Die vragen lossen zichzelf vaak op."
De reisorganisatie verwacht dit voorjaar het definitieve besluit te kunnen nemen na inspraak van de ondernemingsraad en verschillende reizigersorganisaties. Ook FNV Spoor gaat nog in gesprek met de NS, maar mocht het besluit definitief worden, dan beraden ze zich op acties.