Reclame


Nog altijd maakt slechts de helft van het gebruikelijke aantal mensen gebruik van het openbaar vervoer.  Het moederbedrijf van Connexxion, Transdev, draait door de coronacrisis 20 tot 30 miljoen euro verlies, ondanks dat de overheid een beschikbaarheidsvergoeding betaalt van 93 procent. "Op dit moment zijn we bezig met overleggen over de dienstregeling van volgend jaar", zegt een woordvoerder van Transdev tegen mediapartner NH Nieuws.

Vooral op de routes waar nu nog veel bussen per uur rijden, zullen ritten worden geschrapt. "We zoeken naar manieren om de kosten naar beneden te krijgen maar willen tegelijkertijd dat de reizigers er het minst last van hebben", aldus een Connexxion-woordvoerder. "We kijken naar het rouleren wat betreft materiaal. De 18-meterbussen zijn niet altijd meer nodig."

Reizigersvereniging Rover hoopt niet dat er al te ver wordt afgeschaald. "Tot voor kort wisten we niet hoe we alle reizigers moesten vervoeren", zegt directeur Freek Bos. En er zal nog meer groei aankomen door het klimaatakkoord, verwacht hij. "Er moeten acht miljard zakelijke autokilometers minder gereden worden in 2030. Dat betekent meer gebruik van het openbaar vervoer."

"De ambitie van Amsterdam is om autoluw te worden", vervolgt Freek Bos. "Maar dat is ook nodig voor een stad als Alkmaar want we hebben een stikstofprobleem. Ook is in Alkmaar de fysieke ruimte beperkt en daar kan het ov een oplossing voor zijn. Gebruik deze tijd nou om dit voor elkaar te boksen."

De nieuwe dienstregeling gaat normaal gesproken medio december in. "De zondag volgend op de tweede zaterdag in december", aldus Connexxion. Nu corona roet in het eten gooit en de dienstregeling opnieuw goedgekeurd moet worden, wordt dat later: waarschijnlijk 3 januari.
Pin It
Bekeken: 3065x
Reclame