Dinsdagavond toonde Heerhugowaardse gemeenteraad zich bereid twee miljoen euro opzij te leggen voor twee semi-turborotondes in de Oosttangent. Deze moeten het verkeer vanaf de Nollenweg (N508) beter kunnen verwerken. De aanpassingen passen in het bredere mobiliteitsplan om het wegennet in de gemeente samen met de provincie te verbeteren.
De rotondes, met twee rijstroken voor de diverse verkeersstromen vanaf de Nollenweg, komen bij de kruising met de Dijk van Kyoto en de Lotte Beesedijk en de kruising met de Haringvliet en West-Frieslandsingel. Niet alleen zal dit de doorstroming aanzienlijk verbeteren, het zal ook sluipverkeer via omliggende wegen en wijken beperken.
Het akkoord voor de rotondes was eigenlijk al zeker. Alle partijen steunden het raadsprogramma, met daarin bereikbaarheid als speerpunt, na de vorming van de nieuwe gemeenteraad. "Het plan past binnen de financiën die door de gemeenteraad al zijn gereserveerd", stelden Senioren Heerhugowaard en VVD een maand geleden nog. Wel vinden de fracties het belangrijk dat ook aan de veiligheid van (brom-) fietsers en voetgangers wordt gewerkt. Er gebeuren regelmatig ongelukken op plekken waar het Oostertochtpad aansluiting op de Oosttangent kruist.
Oppositiepartij PvdA had nog wel reserveringen over het prijskaartje, zo tijdens deze coronacrisis. Bovendien weet fractieleider Stefan Brau dat grote projecten als de tunnel in de Zuidtangent onder het spoor vaak (veel) duurder uitvallen. Wellicht dat aanleg van de nieuwe rotonden beter een jaartje uitgesteld kan worden.
De provincie legt voor de Oosttangent een miljoen euro in en ook de Westerweg (N242) staat op de agenda. Op dit moment is de kruising Zuidtangent-Broekerweg nog een flinke bottleneck. Zonder aanpassing zullen de ingrijpende en kostbare plannen voor de Zuidtangent, waar de provincie ook subsidie voor verleent, veel minder effectief zijn.