Gemeente Alkmaar komt als een middelmatige leerling uit de bus als het om actieve, duurzame en gezonde mobiliteit gaat. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van CE Delft, dat in opdracht van samenwerkende instanties zoals Natuur & Milieu, Fietsersbond, Milieudefensie, MENSenSTRAAT, Rover, Longfonds en Wandelnet, de cijfers van 30 gemeenten in Nederland met elkaar heeft vergeleken. Alkmaar scoort een 6.
Het rapport laat zien of de lokale overheid wel het juiste beleid inzet om de gezonde mobiliteit binnen de gemeente te vergroten en hiervoor de juiste voorzieningen treft.
In het rapport wordt de luchtvervuiling door het verkeer vergeleken met andere gemeenten en hier doet Alkmaar het bijzonder goed. De scores zitten rond de 8,0.
Alkmaar is met Openbaar Vervoer de slechtste leerling van de klas en kan hier volgens de onderzoekers veel winst behalen. Van alle verplaatsingen in Alkmaar wordt 41% met de auto gedaan. Als de auto blijft staan dan stapt maar liefst 37% op de fiets, gaat 17% wandelend naar zijn bestemming, neemt 14% de trein en slechts 1% stapt in de bus.
De slechte score van 3,2 voor het OV in Alkmaar komt vooral door de vervuilende bussen. Deze dienen te worden vervangen door schone bussen luidt het advies, maar dit beleid is inmiddels al ingezet.
Ook een betere bereikbaarheid per fiets of bus kan winst opleveren voor Alkmaar, hierbij moet dan ook gekeken worden naar de verkeersveiligheid van de fietser. Volgens het rapport heeft Alkmaar relatief veel verkeersslachtoffers onder fietsers en adviseert de ergste knelpunten te analyseren en weg te nemen.
Als Alkmaar duurzamer wil worden en de inwoners gezonder, dan is het ontmoedigen van de korte autoritten en de bereikbaarheid per fiets of bus vergroten een goed begin, volgens CE Delft.