Zondag 1 november exposeren 14 kunstenaars hun werk in de monumentale Watertoren van Alkmaar onder de titel ‘Aan gene zijde’. Zij hebben zich hiertoe verbonden aan het thema van de dood. Het sterven, de stilte, het mysterie. Het gat van het gemis, de start van de rouw. Door te werken in het domein van de esthetiek-ethiek scheppen zij een publieke ruimte om ons te verhouden tot de dood, en daarmee tot het leven en de liefde, en het herinneren.
Hier volgen delen van een tekst van Mi-hyun Sook Dodde, betrokken bij het kunstproject: "De dood is altijd later. Wij wanen ons over het algemeen onsterfelijk. Wij zijn individuen, benadrukken onze uniciteit, ons geloof in vrijheid en beheersbaarheid. Wij maken onze eigen keuzes. Wij worden ook wel de regisseurs van ons eigen leven genoemd. In zo’n habitus klopt de dood onverwachts aan. Zij neemt de regie over. En wijst daarbij zijdelings op onze eigen sterfelijkheid. Sterven kent ook schoonheid, het heengaan in rust en stilte, een devote dood die voedend is. Wij zijn onderdeel van de natuur. De cirkel is rond. (...)"
Dodde vervolgt: "Pas op de plaats. In ons digitale tijdperk zijn er steeds meer online initiatieven om gezamenlijk te herdenken. Maar de seculiere cultuur kent nagenoeg geen fysieke openbare ruimtes om stil te staan bij de dood, de doden, de nabestaanden. In het fysieke sociale leven hebben vele nabestaanden de ervaring teruggeworpen te worden op zichzelf. (...) Om dierbaren te herinneren is vooral een juiste plaats geboden, een juiste ambiance, een context, een ultieme stilte die uitnodigt tot herinneren, tot het laten werken van de eigen verbeeldingskracht. (...) Die in staat is troost te bieden. Die ons kan laten mijmeren. Laten glimlachen. Die ons lichter kan maken. In een seculiere cultuur is het misschien de kunst, zijn het misschien de kunstenaars die hiertoe in staat zijn."
Op Youtube is een promo te zien van het kunstproject 'Aan gene zijde' in de Watertoren.