Reclame

De overlast van de tientallen vliegtuigen die dagelijks over het huis van Hugo Timmer uit Heiloo vliegen, lijkt dit jaar niet minder te zijn geworden: "Er is helemaal niets verbeterd." Toch is er nog een sprankje hoop voor de dorpeling. Advocaat Ficq gooit het op mishandeling.

Doordat de voorgenomen krimp van Schiphol vorig jaar niet doorging, was voor hem de maat meer dan vol. Daarom schreef hij een brief aan de nieuw te vormen regering met daarin een duidelijke wens: 'Nieuwe regering: dring de onzinnige Hub-functie van Schiphol terug, schaf het preferentieel baangebruik op Polderbaan af, en voorkom zo een nieuw schandaal á la Groningen en de Toeslagen. Ik reken op u!'

Maar een jaar later vertelt Hugo aan NH, mediapartner van Streekstad Centraal, dat er niets verbeterd is. "Met het nieuwe kabinet is het er voor ons bewoners en de natuur niet gunstiger op geworden, integendeel". Hugo was eerder actief bij het Platform Vlieghinder Kennemerland. "Ik ben uit het bestuur; nu mogen anderen het doen. Maar ik blijf betrokken, net als dat mijn weerzin tegen de sector blijft." (tekst loopt verder onder de foto)

Man op grasveld wijst naar lucht, met bomen en huizen op de achtergrond. Met noorderwind is het rustig in Heiloo, legt Hugo uit: "Laatst was dat vier dagen zo, dan is het hier paradijselijk." (foto: NH)


Dit jaar mogen er 500.000 vluchten via Schiphol reizen. "Van die vluchten gaat bijna de helft - 220.000 vluchten - over Noord-Holland. Toestellen van en naar de Zwanenburgbaan vliegen op zo'n 900 meter hoogte over mijn woning. En via de Polderbaan komen de vliegtuigen op 600 meter hoogte voorbij."

Om maar niet gestoord te worden door nachtvluchten of de tientallen vliegtuigen die in de vroege ochtend over zijn woning razen slaapt Hugo al jaren noodgedwongen met de ramen dicht en oordoppen in. "Er zijn vijf à zes piekmomenten per dag, en dat begint al om half zeven in de ochtend en is verder verspreid over de dag tot elf uur in de avond. Hoe drukker het is, hoe noordelijker de vliegtuigen aan komen vliegen, om vanaf de Noordzee een bocht maken over het duingebied en dan 'via de A9' naar de luchthaven koersen."

Maar ook voor het komende jaar verwacht hij weinig verandering: "We worden nog steeds aan het lijntje gehouden. De geplande krimp is opnieuw aangepast, van twintig procent naar slechts vijftien procent." Tijdens de raadinformatieavond in Heiloo afgelopen november werd bovendien duidelijk dat er voorlopig niets verandert aan de vlieghoogtes boven Heiloo of het aantal nachtvluchten. Stillere vliegtuigen lijken daardoor één van de weinige mogelijke oplossingen tegen de geluidsoverlast. (tekst loopt verder onder de foto)

Een kaart van Nederland met groene lijnen die vliegpatronen boven Noord-Holland weergeven, inclusief plaatsen zoals Alkmaar, Egmond-Binnen en Heerhugowaard. Vliegverkeer over Hugo's woning op 17 december 2024 tussen 08:00 - 09.47 uur. (foto: Bewoners Aanspreekpunt Schiphol (BAS))


Toch heeft Hugo nog een beetje hoop: "Mijn hoop is echt gevestigd op de lopende juridische zaken. Bijvoorbeeld de strafzaak die is aangespannen door mevrouw Ficq. Zij gooit het op mishandeling, dat is nogal wat. Dit gaat specifiek over dat mensen recht hebben op een ongestoorde nachtrust. Dit vind ik hele goede ontwikkelingen en écht een steuntje in onze rug."

Ook is er in het vonnis inde de RBV (Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder)-zaak in maart geoordeeld dat de Staat maatregelen moet nemen om bewoners beter te beschermen tegen de nadelige effecten van Schiphol. "We werden eindelijk serieus genomen als partij, zo voelde dat. Helaas is er door de Staat hoger beroep aangetekend."

Maar ook bezwaren van andere 'vlieghindergemeenten' doen Hugo goed. "Er zijn in meerdere gemeenten, zoals Castricum en Uitgeest, moties aangenomen, waarin geëist wordt om concreet iets tegen de vliegoverlast te doen. In Heiloo staat een motie in januari op de agenda." Volgens Hugo kunnen de kustgemeenten samen wél een vuist maken tegen Schiphol, zoals ze al doen binnen de BRS (Bestuurlijke Regie Schiphol, het samenwerkingsverband van gemeenten en provincies).

"Door samen te werken, kun je de overlast ook beter spreiden. Het moet niet zo zijn dat de hinder hier minder wordt, maar elders erger. Het moet gewoon over de hele linie beter. En dat is ook aan Den Haag en Europa. Die moties komen uiteindelijk ook daar terecht. Meer kun je niet doen."
Pin It
Bekeken: 322x
Reclame

Agenda