Reclame

In het speciaal onderwijs heerst begrip voor de nieuwe lockdown, maar deskundigen en leerkrachten maken zich wel zorgen over het effect op kwetsbare kinderen. "Na de eerste lockdown zagen wij dat kinderen waren teruggevallen in oude patronen. Op sociaal-emotioneel gebied en in hun gedrag. Hetgeen dat was afgeleerd, was opeens weer teruggekomen."

"Fysiek onderwijs is voor kinderen op het speciaal onderwijs ontzettend belangrijk", vertelt gedragsdeskundige Cecile Blansjaar aan mediapartner NH Nieuws. "Met deze doelgroep werk je vanuit de relatie. Stagnatie in de ontwikkeling en toekomstige gedragsproblematiek moeten in de nabijheid gesignaleerd worden."

De afgelopen weken is hard geoefend met speciaal onderwijs op afstand. Lerares Soraya Breed van het Heliomare College in Alkmaar licht toe: "Zo hebben wij bijvoorbeeld een oefening gedaan waarbij ik op de gang ging zitten, de kinderen bleven in de klas en kregen digitale les. Hoe thuisonderwijs precies in zijn werk gaat, was bij sommigen een beetje weggezakt, maar nu weten ze het weer. "

Maar Soraya weet dat zij een klas heeft met redelijk hoog niveau. Ze verwacht dat leerlingen met een lager niveau hier veel meer moeite mee krijgen. Cecile Blansjaar deelt die mening. "Onderwijs op afstand kan werken, maar je hebt wel de meest optimale omgevingsfactoren nodig". Ouders en verzorgers hebben niet vanzelfsprekend de tijd, mogelijkheden en capaciteiten  om bij te springen, en een rustige ruimte waarin hun kinderen zich kunnen concentreren.

Gelukkig kunnen uitzonderingen worden gemaakt. Juf Soraya: "Elke klas heeft wel kinderen die het net iets zwaarder hebben dan andere kinderen. Door ze naar school te laten komen, kun je hen toch laten zien dat je zichtbaar bent en een beetje extra in de gaten houden."
Pin It
Bekeken: 2113x
Reclame